Deklaration 2014

0kommentarer

Inkomstdeklarationen 1 kom i min brevlåda för ett tag sedan. Jag hade innan loggat in via e-tjänsten och sett min dom. Den blev att jag ska betala tillbaka cirka 1 100 kr. Attans tänkte jag, inte positivt att vara skyldig staten pengar. Samtidigt log jag inombords, det är ju pengar som jag har kunnat använda och föräntat på egen hand. 
 
Pengarna ska betalas till Skatteverket senast 5 maj om jag inte vill betala en ränta på 1,25 %. Pengarna ska senast vara betalda 12 november år 2014. 
 
Nu är då frågan varför jag får betala tillbaka lite mer än 1 000 kr. Min arbetsgivare har betalat in skatt enligt tabell så där är det inga problem. Och jag har under 2013 endast haft en arbetsgivare, annars kan det ju vara så att de andra arbetsgivarna betalar in 30 % (och kommunala skatten är högre = måste betala in mer i skatt själv). Anledningen som jag ser det är att kyrkoavgiften ligger på lite mer än 3 000 kr. Åtgärder som jag vidtar är att jag ska gå ur Svenska Kyrkan. Det kommer dock inte vara någon skillnad i deklaration 2015 eftersom kyrkoavgiften tas ut för alla de som är med 1 november året före beskattningsåret. Däremot kommer det bli skillnad i deklaration 2016. 
 
I årets inkomstdeklaration har jag inga avdrag som jag kan ta upp. 

Kommentera

Publiceras ej