Företrädesemission Profilgruppen

0kommentarer

För någon månad sen så hade Profilgruppen en företrädesemission som jag var med i. Det var till kursen 17 kr och villkoret var 1:2. Jag hade i det läget 39 st aktier i bolaget vilket innebär att jag tecknade 19 st nya aktier. Efter emissionen har jag 58 st aktier. Just nu står kursen i 25 kr per aktie. 
 
Jag betalade 323 kr för kalaset, inte så mycket vilket beror på att jag aldrig haft stora poster i företaget. 
 
Affärsvärlden anger att "emissionslikviden ska användas till att reducera bolagets skuldsättningsgrad samt möjliggöra ytterligare åtgärder för att stärka bolagets intjäning och konkurrensförmåga. Genomförandet innebär en företrädesemission om cirka 40 miljner kronor före emissionskostnader". 
 
Jag ser det här positivt inför framtiden, jag hoppas på utdelning om några år när företaget har stabiliserat sig igen. Det innebär att jag kanske kan få tillbaka de 323 kronorna som jag tecknade företrädesrätten till. Jag tror dock inte att den posten som jag har i företaget kommer ge så stor effekt på mitt innehav eftersom jag inte har så stor andel i företaget jämfört med min övriga aktieportfölj. Men litet kan bli mycket genom åren ;) 

Kommentera

Publiceras ej