Gemensamt konto och kort?

0kommentarer

Som jag skrev här så ska jag och min sambo flytta till en storstad i september. Vi kommer mer och mer samspela med hushållets ekonomi (alltså de gemensamma räkningarna). Det här gör att jag går i banorna för att skaffa gemensamt konto som vi båda har tillgång till. Vi har i nuläget helt skilda banker och bankkonton. Vi kommer inte ha gemensam ekonomi mer än det tänka kontot.
 
Vi börjar mer och mer bli överens om ekonomi. Jag tog i veckan upp hur pass nödvändigt det är med ett gemensamt konto och kontokort. Vi kom fram till att det ändå är det smidigaste. Annars brukar det vara att jag betalar och min sambo senare swishar till mig. Lösningen kan då bli att vi båda för över en summa pengar till det gemensamma kontot som vi sedan betalar de gemensamma utgifterna för. Det kan vara hyra, el, försäkringar, mat osv. Jag kan även tänka mig att ha en lite mindre buffert på detta konto.
 
Vi pratade även om vad vi inte skulle använda de gemensamma kontot till. Vi var överens om att uteluncher med kamrater ska betalas med sitt egna kort eftersom båda inte kan ta del av den goda maten.
 
Innan beslut tas måste vi givetvis kolla upp de olika kostnaderna som bankerna har. Återkommer. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej