Omfördelning av sparkontot ”Framtid”

0kommentarer

Nu har jag ett tag sparat undan 500 kr per månad (200 kr under någon månad när jag satte av 300 kr till IPSen) till ett sparkonto som jag kallar "Framtid". Beloppet på detta konto är 9 130 kr. Sparandet som har skett ser jag som långsiktligt sparande och sparkonton är därför inte ett alternativ. 

Därför har jag beslutat mig för att dela upp denna summa, 4 000 kr blir extra inför boendeköp och 5 130 kr går till "aktiereserven". Meningen med denna uppdelning är att dessa pengar ska gå till framtida investeringar

 
 
Till boendeköp är totalsumman på 143 389 kr efter omfördelningen. Glädjande! I tabellen bredvid ser vi att jag har investerat mer i Avanza Zero, fonden som dessutom har en positiv utveckling i min portfölj. Arbetet fortsätter med att investera mer och mer månad för månad. Se mer om "projekt bostad" här.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det är också glädjande att aktiereserven har fyllts på, nu med ett totalbelopp på 36 297 kr. Mitt mål är som tidigare beskrivit att ha 30 % av portföljvärdet i aktiereserv (cirka 67 000 kr i nuläget). Jag har en bit kvar men detta är något jag satsar på i min privatekonomi.
 
 
 

 

 

Kommentera

Publiceras ej