Passiva inkomster år 2013

0kommentarer

En av de sakerna som jag priroterar i min privatekonomi är de passiva inkomsterna. Jag känner att det är ett rätt sätt att få en bra framtida ekonomi (främst 55+år). De passiva inkomster som jag har haft under år 2013 är genom dels aktieutdelningar men också genom ränta på sparkontona. De passiva inkomsterna uppgick till 8 096 kr (före skatt) uppdelat på 5 874 kr i aktieutdelningar och 2 222 kr genom sparräntor.
 
Jag tänker att det vore intressant för er att känna till varifrån aktieutdelningarna kommer. Därför har jag nedan sammanställt vilka bolag i min aktieportfölj som jag har fått utdelningar ifrån. 
 
 
 
 
 
Jag tänkte även att det kan vara intressant för er att se hur utvecklingen har varit vad gäller de passiva inkomsterna. Turligt nog har jag sparat ett dokument som visar på hur ökningen har varit. Uppgifterna är från år 2010 till 2013.
 
  • År 2010 uppgick de passiva inkomsterna till 221 kr
  • År 2011 uppgick de passiva inkomsterna till 2 183 kr
  • År 2012 uppgick de passiva inkomsterna till 5 696 kr
  • År 2013 uppgick de passiva inkomsterna till 8 096 kr
 
År 2014 kommer trligtvis bli en fortsatt ökning. Vi får se hur investeringsmöjligheterna ser ut. Om det inte blir så mycket aktieköp så hoppas jag att aktieutdelningarna håller i sig alternativt att de ökar något. Jag håller tummarna för att trenden håller i sig. 

Kommentera

Publiceras ej