Min sambos ekonomiska framfart..

1kommentarer

Jag blev helt ställd häromdagen när min sambo frågade mig om man kan bli rik på sparande.
 
Hon har sett att jag lånar mycket ekonomiböcker på biblioteket, bland annat "bli rik på aktier", så jag hade ett hum om att frågan skulle komma. 
 
Jag svarade att en person kan bli rik genom detta sätt men framförallt klara sig fint genom att ha utdelningsaktier
 
Hon sa att hon gärna skulle vilja äga aktier. Men hon vet inte hur hon gör. Jag sa att Avanza har courtage på 1 kr per köp (om beloppet är under 400 kr?). 
 
 
När jag pratar med henne känns det som att hon kommer öppna ett Avanza-konto och sätta in pengar för att börja investera i aktier (med låga belopp). Hon har sagt att hon ska börja ta 100 % studielån i vår för att ha möjlighet till investeringar. Jag kommer inte vara sen med att pusha henne till det. Det är ju ändå henne som jag vill leva med och varför då inte ta in henne på banan? Det kommer annars se sjukt olika ut för oss privatekonomiskt när jag uppnår mina mål.. 
 
 
Återkommer hur mina tankar går. 

1 kommentarer

spartankar

23 Dec 2014 11:33

Hej!
Förhoppningsvis är också er syn på gemensam/skilda ekonomi annorlunda efter att ni har levt en stund tillsammans.
Vi sparar samma summa på en ISK varje månad och resten går till gemensamma kassa/sparande. att vi har en ISK var och inte en gemensam sparande är en sätt att sprida risker då man tänker inte på samma sätt.
Försök att inte påverka vad hon väljer. Det är böttre att ni har två olika strategier. Däremot är det viktigt att diskutera om det då det påverkar den gemensamma liv

Svar: Hejsan!
Tack för kommentaren och till att få mig att tänka lite annorlunda kring både min, min sambos och den del av vår gemensamma ekonomi som vi har.
Den del av erat gemensamma sparande; har ni någon plan på vad de pengarna ska användas till?
Jag får försöka att inte lägga för mycket energi på hur min sambo sköter sin egna ekonomi. Fokusering blir mestadels på min! :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej