Påverka andra till att bli ekonomiska

0kommentarer

Tänk vad härligt att ha en ekonomisk bra framtid framför sig!
Är inte det skäl nog för att besluta sig för att ta hand om sin ekonomi? Inte i samtliga fall som jag stött på..
 
Min största påverkan till att jag blev intresserad av min privatekonomi har min mormor och morfar haft. Det skedde på en tidig ålder och har fortsatt år efter år. Det här är jag glad för! Det var de som inpräntade att pengar ska sparas innan man köper någonting - om man inte har råd, vänta med att köpa. Ta inga lån på onödiga grejer. Det var också mormor och morfar som beskrev vad ränta är för någonting. Och tur är väl det, för vad jag nu kan konstatera är att den passiva inkomsten kan innebära en god ekonomisk framtid.
 
Jag har stött på mindre bra ekonomiska situationer i mitt liv med andra människor. Min mamma klagade för några år sedan på att hennes pension inte räckte till. Jag och min syster fick då ingripa och hjälpa henne, dels med att prioritera sina utgifter och dels med att spara ihop pengar om det är en större utgift - en buffertt. Det här var en lärdom även för mig, att gå från en mindre bra ekonomi (med stora utgifter) till att få en bättre ekonomi. Jag kan konstatera att min mamma hade många olika små utgifter som tillsammans blev stora, vilket vi ändrade på. En annan sak var att säga upp allt onödigt, som exempelvis prenumeration på strumpor. Mitt tips är att köpa strumpor när det behövs, och kunna välja själv mellan flera sorter.
 
Ta hand om din ekonomi!
 

Kommentera

Publiceras ej