Aktieportföljen

0kommentarer

Efter gårdagens köp av Skanska-aktier (94 stycken) så känner jag att jag måste uppdatera aktieportföljen så att ni och jag håller reda på hur den ser ut. Det jag mer och mer går o tänker på är hur bra min portfölj är med tanke på bolagsspridning. Därför har jag gjort en tabell och ett cirkeldiagram nedan.
 
Högst totala värdet finns i Ratos där jag har vanliga B-aktier samt preferensaktier. I diagrammet nedan har jag delat upp dessa aktier men i verkligheten utgör Ratos 29,8 %. Det betyder att jag nästan har 1/3 i ett bolag. Kanske inte optimalt men jag satsar på att öka i de andra bolagen löpande så att det jämnar ut sig. Anledningen till att Ratos utgör så stor andel av portföljen var att jag var sugen på att äga preferensaktier och att jag tyckte att det var en bra deal. 
 
Jag måste även kommentera mitt minska innehav, det är Profilgruppen som motsvarar 0,7 % av hela portföljen. Det var mitt första aktieköp. En lärdom. Jag satsade ett väldigt litet belopp. Och bolaget har inte gått så vidare bra. Idag meddelade bolaget att det byter VD, kanske kan detta medföra positiva siffror? 
 
Ni ser ju hur nära jag är att uppnå 200 000 kr i aktier. Med lite flyt med hjälp av värdeökningar uppnår jag det. I och med att jag har som mål att köpa nya aktier ungefär var tredje månad kommer jag köpa nya aktieposter augusti år 2014 (om det inte dyker upp något supertillfälle - då köper jag tidigare). 
 
Efter den här genomgången av procentuella fördelningen av min aktieportfölj kan jag tänka mig att öka i Hennes & Mauritz eller Coca Cola. Men det är ju köp i den befintliga portföljen. Om jag ska gå utanför och köpa andra bolag så är jag intresserad av Axfood, Mekonomen eller Ica Gruppen. Jag får återkomma hur jag tänker inför nästa aktieköp. Jag har några bolag i min bevakningslista. 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej