Köp av bostadsrätt

0kommentarer

När nu Riksbanken har sänkt reporäntan till 0 % och den spås hålla sig på dessa lägre nivåer en tid kanske det ändå är dags att gå in på bostadsmarknaden. Fastighetspriserna och bostadsrätterna har historiskt gått upp i pris (historiska siffror kan dock aldrig vara en försäkring på framtida siffror).
 
I den stad som jag och min sambo bor i ligger hyreshyrorna på mellan 5 800 kr och 7 000 kr för en 2a. För det mesta ligger dessa lägenheter långt ifrån "centrum". Ibland tillkommer el och ibland ingår det i hyran, lite olika alltså.
 
Om jag ska köpa en lägenhet behöver jag ta lån. Jag har i nuläget cirka 125 000 kr tillgängligt som kontantinsats. Dessutom kan jag få låna en summa av min syster till kontantinsatsen. Jag kommer dock vara väldigt noga i mina beräkningar så att jag inte tar ett för högt lån som är ofördelaktigt för mig. 
 
Jag och min sambo har pratat om i vilket område vi vill bo i, hur stort vi vill bo och hur mycket det får kosta. VI har kommit överens om att avgiften och låneräntan delar vi på medan amorteringarna får jag själv stå för. Jag tänker att det är rättvist så, hur tänker ni? 
 
Min tanke är att jag köper till sommaren om det dyker upp någon lägenhet som jag gillar. Innan dess är det mycket med lånelöfte, läsa in sig i vad det innebär att köpa bostadsrätt - och framförallt göra beräkningar på att det blir en lägre kostnad totalt sätt att köpa än att hyra. 
 
Ni som är mer erfarna får gärna skriva en kommentar och vägleda mig! 

Kommentera

Publiceras ej