Min bästa aktie

0kommentarer

Av min aktieportfölj är Electra Gruppen den aktie som har stigit mest under åren. Nu är den upp 149 % sedan köp.

Såhär beskriver företaget deras verksamhet i senaste delårsrapporten; ”Electra Gruppen utvecklar och driver koncept för butikskedjor med fristående entreprenörer och ska vara en flexibel logistikpartner som erbjuder avancerade IT- och logistiklösningar.”

Jag fick upp ögonen för företaget våren år 2012. Electras VD Anneli Sjöstedt, då ekonomichef, hade en föreläsning på mitt universitet där jag gick för att höra henne berätta om företaget. Jag kunde höra på henne att det här bolaget kan gå bra. Visst hade hon rätt då och visst hade jag lika mycket rätt då också.

Efter besöket köpte jag 470 st aktier i bolaget för sammanlagt 14 844 kr. Per aktie var detta 31,50 kr, plus courtage om 39 kr. Nu är de värda 37 012 kr och har alltså en avkastning på 22 168 kr och i procent 149 %!!

 

Det här är det enda köpet som jag har gjort i bolaget, det skulle vara bättre om jag hade haft mer likvider att köpa kontinuerligt så att jag var med om hela uppgången och köpte på mig på olika kurser men så har fallet inte varit. Det får jag jobba på.

Framtiden tror jag kommer gå bra för Electra Gruppen, de visar en fin omsättning och har ingått attraktiva avtal. Förhoppningen är att de hittar fler samarbeten och att de upprätthåller omsättningen. Även att de har en fin utdelning spelar roll för mig och att de kan ha utdelningsökningar. Jag kommer köpa på mig fler aktier i företaget i framtiden och behålla dessa.

Kommentera

Publiceras ej