Nytt aktieköp - Ratos

0kommentarer

Jag har länge funderat på att köpa på mig fler andelar i Ratos. Kursen har varit låg, stundtals under 50 kr per aktie. Jag har ett snittpris på ungefär 90 kr per aktie och tänkte att det kan vara bra att snitta ner mig. Dessutom får jag då bra många antal aktier. 
 
Det som har fått mig att hålla tillbaka köpet är att min portfölj har en stor andel av Ratos i sig redan. Jag har ju dessutom Ratos Preferensaktie. Det som ändå gör att jag beslutar mig för att köpa är att jag är långsiktig. Kommer kursen någonsin vara såhär "låg"? Jag måste ta chansen då jag anser att bolaget har en bra utdelning - den är jag ute efter. 
 
Köpet gick på 9 349 kr och jag köpte 190 st aktier för styckpriset 49 kr.  Jag har nu totalt 800 st aktier och marknadsvärdet är 39 264 kr. Avkastningen är - 39,40%, vilket betyder -25 557 kr. Snittkurs efter mina köp är 81,03 kr.
 
Beloppet som jag köpte för är den reserv som jag har på ett sparkonto. Det är alltså inte det "vanliga" köpet, som görs var tredje månad. På reserven finns nu 29 660 kr kvar.
 
 

Kommentera

Publiceras ej