Pensionen

0kommentarer

Från och med 1 januari år 2015 är avdragsrätten för pensionssparande i en så kallad IPS 1 800 kr per år, mot tidigare 12 000 kr per år. Det är en väsentlig stor skillnad. Genom de nya reglerna kan 150 kr per månad sättas av till pensionen genom IPS om du vill utnyttja fulla avdragsrätten. Annars riskeras det att bli dubbelbeskattning.
 
Jag började på "riktigt" spara i IPSen i september detta år (2014). Jag har alltså bara två månadsavsättningar (300 kr per gång) som är på kontot. För dessa har jag köpt fonden Avanza Zero. Jag har tänkt att sätta av 300 kr november och december till IPSen, men sen kommer jag troligtvis ta ett nytt beslut på grund av de ändrade reglerna. Ska jag fortsätta med månadsvisa avsättningar eller ska jag helt gå över till aktiesparande? 

Kommentera

Publiceras ej