Så här får du ett rikt liv som pensionär: sluta pensionsspara!

0kommentarer

Ja, så lyder titeln på Per H Börjessons bok som jag har tagit mig igenom. 
 
För mig betyder titeln jättemycket. Sluta pensionsspara om du vill ha ett rikt liv som pensionär, så kan jag egentligen sammanfatta boken. Och sluta pensionsspara betyder att sluta göda bankerna med avgifter som de tar ut genom de traditionella pensionslösningar som de har. Sluta spara i de former som bankerna vill att du gör och börja spara på andra håll. 
 
Lösningen: Spara på andra sätt. Köp fonder utan avgifter (säger bara Avanza Zero), köp aktier i olika bolag på en depå (differentiera mellan olika branscher ), köp bostäder. Eftersom pensionen (om vi beräknar att jag ska gå i pension vid 55 års ålder) ligger cirka 30 år framåt i tiden så ska dessa pengar som jag sparar inte ligga på sparkonton, då det är alldeles för låg risk när det handlar om pensionspengar. 
 
Det jag tog åt mig mest från boken är den delen i pyramiden som är "eget sparande". Det är där som jag får sätta mitt krut och där det kan ske stor förändring. Jag tycker jag har kommit långt i mitt tänk vad gäller eget sparande. Jag investerar regelbundet i aktier och sparar i alla fall till ett bostadsköp.
 
Hur går det för er att sluta pensionsspara?

Kommentera

Publiceras ej