Att behålla likvida medel

0kommentarer

Jag samlar som bekant på mig likvider som är tänkta att användas när börsen går ner. För att helt enkelt kunna köpa fler andelar när aktiekurserna är "billiga". Bra på lång sikt, med tanke på utdelningarna!

Nu när jag kommit upp till en hygglig summa (30 600 kr) på detta sparkonto inser jag att det är en utmaning att behålla likvida medel på sparkontot och inte köpa aktier direkt. Köpa, köpa, köpa aktier så att jag får utdelningar tänker jag! Du med? Lösningen för mig är att jag ofta tänker på framtiden och långsiktigt. Det hjälper lite faktiskt, för jag tänker att det är detta som jag ska leva på om några år. Då är det viktigt att ta de rätta besluten.

Anledningen till att jag också kan behålla pengarna på sparkontot är för att jag har som strategi att köpa aktier var tredje månad för 12 - 15 kkr (ett enskilt sparande). Det känns då som att jag hela tiden tar in aktier för framtida utdelningar och det känns bra.

Frågan är bara hur mycket som är tillräckligt att ha vid en börsnedgång? Min aktieportfölj är idag värd 200 000 kr. Vid  30% är detta en aktiebuffert på 60 000 kr. Alltså det dubbla mot det jag har nu.

Vid 30 % av mitt aktievärde kan jag göra 4 st köp (om jag fortfarande håller nivån 12 000 – 15 000 kr).

Kommentera

Publiceras ej