Omfördelning av sparkonton

0kommentarer

Jag har en rad olika sparkonton, på min "traditionella" bank, på min bank där jag handlar med aktier samt en nätbank där jag endast har pengar på sparkonton. 
 
Det är i den sistnämnda banken som jag ska göra en omfördelning. Det är 3 117 kr som jag har på en sparkonto för en speciell resa, till USA. Jag har insett att den resan inte kommer göras på många många år. Eftersom jag förespråkar aktier och passiva inkomster kommer jag föra över denna summa till sparkonto för aktier, den så kallade "reserven". 
 
I tidigare inlägg på bloggen har jag skrivit om att mitt mål är att ha 30% av aktieportföljen i reserven, som kan användas om börsen går ner eller något speciellt bolag får en svacka. 30% av aktuellt värde på portföljen är 60 000 kr. Jag har efter denna överföring 35 478 kr till just aktiereserven. En bra bit på vägen såklart! 
 
Den här summan på 35 478 kr är utöver de kvartalsvisa investeringarna som jag gör. Där är det ett speciellt sparande om 5 000 kr per månad som går till detta köp.

Kommentera

Publiceras ej