Pensionssparande

0kommentarer

Jag har tidigare skrivit i ett inlägg att jag har öppnat ett IPS-sparande på min nätbank. Jag skulle på en föreläsning om pension via min arbetsgivare men den blev inställd. Istället bestämde jag mig för att jag ska lära upp mig själv i det privata pensionssparandet eftersom jag är helt ny på området. Jag är ändå 25+ så jag anser att jag är ganska tidig ändå med att börja bry mig om och börja spara till pensionen.

Ett första steg är att jag, vid nästa löneutbetalning, för över 300 kr till IPS-kontot. De resterande 200 kronorna (jag har varje månad sparat undan 500 kr till ett sparkonto som jag kallar ”Framtid”) kommer slängas in på detta sparkonto. Sparkontot ”Framtid” är till för ett extrakonto för aktier. Om det blir en börsnedgång så kan jag välja att köpa aktier för en del av dem. I nuläget har jag 8 500 kr där.

För dessa 300 kronor väljer jag att köpa Avanzas egna fond, Avanza Zero. 0 kr i avgifter tänker jag är passande när pengarna ska gå till pensionen. Då jag inte har något sparat på IPS sedan innan så har jag inte möjlighet att köpa aktier i nuläget. Det har jag tänkt göra sedan när beloppen är högre.

Mitt IPS-sparande kommer inte vara med i min nettoförmögenhet.

 

Kommentera

Publiceras ej