Spar- och amorteringskvot maj 2015

2kommentarer

I ett tidigare inlägg här skrev jag att målet är att uppnå 50 % i spar-/investering-/amorteringskvot. Vid april månads löneutbetalning uppnådde jag endast 44 %, se nedan. 
 
 
Löneutbetalningen låg på 20 400 kr och sammanlagt sparande denna månad var 9 000 kr. Det innebär en kvot på cirka 44 %. Inte fy skam, men då målet var 50 % för denna månad måste jag reda ut vad det beror på!  
 
  • Sparande till asienresa på 2 000 kr
  • Jag ska till Stockholm för en kurs med jobbet. Kommer vara där en arbetsvecka och har därmed lagt undan 1 000 kr för utgifter när jag är där
  • Jag har ökat på bufferten eftersom det snart är sommar 
 
Åtgärder?
För att ändå möjligen få över lite i slutet av löneperioden beslutar jag mig för en snålmånad. Det innebär för mig att jag ska vara mycket obsevant på vad jag köper. Den främsta utgiften som jag ska ska hålla koll på är utemat. Inga kläder ska köpas denna månad. De kronor som blir över denna månad ska gå till aktiereserven! 
 
Vid löneutbetalningen för juni månad kommer friskvårdsbidraget (får tillbaka 75 % av utgifterna för gymkort m.m) och jag ska spara 100 % av denna utbetalning.   

2 kommentarer

Utdelnings91an

26 Apr 2015 00:28

Fantastisk spar- och amorteringskvot om du frågar mig. Hur många procent kan du sänka dina utgifter genom en snålmånad tror du?

Svar: Jag har förhoppning om 6 % så att jag kommer upp till 50 % totalt i spar- och armorteringskvot. En snålmånad gör att jag kommer in i tänket om att inte göra av med så mycket pengar i onödan. Jag har börjat baka bröd och ska fortsätta göra det hela månaden ;)
Rikedom

PengarMoneyPengar

26 Apr 2015 02:01

Det där är verkligen inte fy skam! Ser fint ut.

Svar: Tack! Ska bli bättre på att känna mig nöjd när jag når upp till dessa nivåer! :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej