49,6 % av nettolönen sparas eller amorteras

0kommentarer

Julimånadens löneutbetalning genererade sparande, investerande och amorterande. Utbetalningen blev högre än vanligt, då jag fick traktamente när jag var på resande fot med jobbet för någon månad sedan.
 
 
 
På mitt lönekonto sattes 22 600 kr in. Efter att jag hade gjort upp månadens budget stod det klart att 11 200 kr går till sparande, investeringar och amortering. Månadens sparkvot blev därmed 49,6 % av nettolönen. Jag tror att sparkvoten blev så pass hög eftersom lönen blev högre än vad jag brukar få ut. Inslag som också spelar in är att jag har haft en bra motivation under sommaren! 
 
Genomsnittet av sparkvoten är 48,7 % (beräknat på de fem senaste månaderna)! Snyggt, det är på dessa nivåer som jag vill ligga på. Det här möjliggör att jag kan ha en hög nivå av sparande. Till nästa månad tillkommer även amortering på det nya bostadslånet. Intressant om och hur det gör skillnad! 

Kommentera

Publiceras ej