Jag är inte där än

2kommentarer

Det är intressant hur stora mina utgifter är per månad, speciellt med tanke på att jag har som mål att mina passiva inkomster ska täcka dessa utgifter. Vi har kommit fram till att se på mina utgifter i november. 
 
Är det några utgifter som utmärker sig? 
  • Köp av möbler uppgår till hela 1 431 kr, möblerna är någonting som vi behöver i vår lägenhet för att trivas. För tillfället kämpar vi med att borra upp grejerna på väggen. 
  • En cykel med tillhörande cykellås har köpts in för 1 249 kr. Tyvärr blev min cykel stulen i november och jag var tvungen att köpa ny cykel, jag valde att köpa en begagnad cykel. Den här utgiften tar jag med ro eftersom jag vet att denna utgift kommer vara mindre än att äga bil eller ha busskort i stan. 
 
Mina utgifter för november månad är 7 691 kr. Såhär ser det ut i detalj: 
 
 
7 691 kr låter väldigt lite för att både ha köpt möbler och en ny cykel, samtidigt så vet jag att jag har sjukt låga fasta kostnader så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis kan jag ha låga utgifter den sista månaden också. Vi får se! I december ska bland annat halvårsförsäkringen betalas. 
 
Jag har valt att inte ta med mina amorteringar på bostadslån i mina utgifter, inte heller mina amorteringar för studieskulden. Anledningen till detta är att jag har insett att amorteringarna i framtiden kommer variera och då är det enklare att ta mina uträkningar för utgifterna och plussa på de amorteringar som jag ska eller vill göra. Vad tänker ni kring detta? 
 
 
Genomsnittlig utgift per månad är 9 064 kr (efter justering för amorteringarna). 

2 kommentarer

Daniel

10 Dec 2015 20:26

Jag noterar att min hyra är bara lite lägre än hela din månadsbudget. Men då ingår ljudet av folk som flyttar soffor på vinden. Det har du i alla fall inte!

Svar: Ojdå! Bor du stort eller är det i attraktivt område? Jag är mån om att hålla nere utgifterna, speciellt boendebiten. Får fila på ett eget inlägg om det :) Trevlig helg!
Rikedom

Sarah

21 Dec 2015 08:49

Noterar att kategorin mat och hushåll är relativt låg! Imponerande! Nu vet jag inte om du är ensam eller delar med någon annan. Jag och min sambo lyckas aldrig komma under 3000, även om jag tycker vi är relativt sparsamma. Hur gör du/ni? Planerar ni veckans inköp? Skulle tro att det som kosta är de där spontanhandlingarna..

Svar: Jag är sambo och vi delar utgifterna rakt av. Anledningen till att vi har låga utgifter för mat och hushåll är för att jag köpte en bostadsrätt med låg avgift och för maten så kan jag konstatera att vi äter billigt men bra. Vi handlar en gång i veckan och då tar vi varsin cykel o lastar på kassarna, vi har innan vi handlar bestämt någorlunda hur matsedeln ska se ut den närmaste tiden!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej