Jämförelse investmentbolag - Kinnevik

0kommentarer

Som jag har beskrivit i det här inlägget vill jag ta reda på mer om investmentbolagen för att på så sätt ha mer kött på benen för att kunna investera i ytterligare ett investmentbolag. Sedan innan äger jag Ratos. Det är därför dags att ta reda på mer om Kinnevik!
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om Industrivärden, läs inlägget här om du missat det. 
 
 
 
KINNEVIK
Historia
Investment AB Kinneviks historia sträcker sig bakåt i tiden från år 1936 då Robert von Horn, Willhelm Klingspor och Hugo Stenbeck grundade bolaget. Syftet med bildandet av bolaget var att investera och förvalta aktier. År 1954 börsintroducerades bolaget. 
 
Nuvarande företagsportfölj
Kinnevik investerar i fyra konsumentfokuserade sektorer: kommunikation, e-handel & marknadsplatser, underhållning samt finansiella tjänster. Ungefär 45 procent av bolagets innehav finns inom kommunikations- och underhållssektorn och cirka 45 procent av innehaven finns inom e-handel & marknadsplatser samt finansiella tjänster. Resterande 5 procent är bolag som inte ingår i sektorerna ovan men som ändå passar in i Kinneviks investeringsfilosofi.
 
Kinneviks portfölj består av en blandning av börsnoterade företag i Sverige, börsnoterade företag i Tyskland och onoterade bolag som fokuserar på ännu högre tillväxt.
 
I Kinneviks portfölj finns följande bolag: Millicom, Tele 2, Zalando, Qliro Group, Avito, Rocket Internet, Global Fashion Group, Lazada och Linio, Konga, Home24, Westwing, Quikr, Saltside, MTG, Metro, Iroko, Bayport samt Bima.
 
Kinneviks krav vid köp av företag
Kinnevik har vissa kriterier vid investeringar: att de ska investera i växande marknader där det finns stora affärsmöjligheter, att investeringar sker i växande sektorer - det vill säga i teknikstödda och värdeskapande konsumenttjänster. Bolaget har också följande investeringskriterier: ett av kriterierna är att marknaderna ska vara skyddade från hård konkurrens samt att Kinnevik investerar i bolag där ledarna (oftast grundarledarna) har en stor erfarenhet. 
 
Utdelningspolicy 
Kinneviks utdelningspolicy är att årligen dela ut likvider som ökar i takt med att bolaget får utdelningar från bolagen i portföljen. Genom borsdata.se kan jag konstatera att direktavkastningen mellan år 2006 och år 2014 legat mellan 1,48 procent och 4,71 procent. 
 
 
 
Ledningsgruppen
Lorenzo Grabau är Kinneviks verkställande direktör och i styrelsen ingår bland annat Cristina Stenbeck, Anders Borg och Erik Mitteregger.
 
Årsredovisningar och kvartalsrapporter
I årsredovisningen för år 2014 läser jag att företagets VD Lorenzo Grabau skriver att Kinneviks utdelningar från och med år 2015 ska öka i linje med erhållna utdelningar från sin portfölj. Antalet bolag som Kinnevik hade i sin portfölj under år 2014 minskade från 47 till 41 och 1,5 miljarder kronor investerades - främst i befintliga verksamheter. Nyinvestering gjordes i Quikr men investeringar gjordes också i Qliro Group. Under år 2014 var totalavkastningen -12 procent. 
 
 
Egna kommentarer
När jag kikade på Kinneviks portföljbolag så måste jag erkänna att jag inte hade så bra koll på de olika innehaven och vilka branscher de verkar inom. Jag konstaterade att det var en fin blandning av bolag både i Sverige och utomlands. Jag ser det som en fördel att portföljen har en så stor bredd på företag utomlands eftersom riskerna sprids till fler länder. 
 
Det som jag ser som en nackdel med Kinneviks portfölj är att det är svårt att följa de olika bolagen. Då flera verkar utomlands blir det svårare att finna information löpande som kan ge mig information i tid. Dessutom tror jag inte att jag kommer ha tid att följa varje innehav så pass mycket eftersom jag under senaste tid har utökat min portfölj till att ha fler bolag. 
 
Ett av de viktigaste kriterierna för att jag ska investera i bolag är att de har fin och stabil utdelning över tid. När jag ser på bilden ovan kan jag konstatera att det är några år där direktavkastningen är så pass låga att de ligger under den gräns som jag har (minst tre till fyra procent). Det är också så att Kinnevik ligger under OMXs och branschen direktavkastning vid en jämförelse. 
 
Det här gör sammanfattningsvis att jag avvaktar köp, med reservation om att jag kommer ha bolaget under bevakning för framtida köp. För dagens aktiekurs är direktavkastningen 2,8 procent. 
 

Kommentera

Publiceras ej