Minskad boendekostnad

2kommentarer

Jag har tidigare hört folk prata om att det är förmånligt att äga sitt egna boende. Det har sagts att utgifterna KAN bli lägre än om man hyr motsvarande boende. Jag kan konstatera att så är det i mitt och min sambos fall. 
 
Som jag tidigare skrivit har jag köpt en tvåa i min storstad. Vi har tittat på hur mycket vi skulle behöva ge i hyra för en lägenhet i stan och kommit fram till att det skulle bli mellan 5 500 kr till 7 000 kr. Och det skulle inte ens vara lika centralt som vi vill bo. 
 
Därmed var en bostadsrätt ett hett alternativt, med mig som ensamägare. VI har konstaterat att de som tidigare sa att det bästa är att äga boende har haft rätt! Vår månadskostnad för boendet kommer vara väsentligt lägre än om vi hyr motsvarande. 
 
Nu till siffror!! 
 

Såhär ser lånedelen och egen insats ut. Jag kommer äga nära 17 % av bostadsrätten. Som tur är har Swedbank (vilket är min lånebank) tagit bort bottenlån och topplån, vilket medför att hela lånebeloppet har samma räntesats. Jag kommer få 1,92 % i boränta. 
 
 
Bostadskostnad är som följer; 
  • Avgift = 2 054 kr
  • Räntekostnader = 1 344 kr
  • Driftskostnader = 400 kr 


    Summan blir därmed 3 798 kr per månad i boendekostnad. Eftersom jag och min sambo kommer dela på dessa poster blir boendekostnaderna för mig cirka 1 900 kr!!! Väldigt lågt enligt mig själv. Efter dessa utgifter tillkommer amorteringen (som går till mig själv) med ett belopp om 1 400 kr per månad. Jag kommer dock välja att amortera dessa 1 400 kronorna och dessutom spara 300 kr extra till framtida amorteringar, som jag kommer amortera med vid varje kvartal. Amorteringsbeloppet kommer jag själv betala, inte min sambo.

    Nu väntar några veckor med flyttpackning, städning, bärande av möbler, upppackning av flyttlådor, inreda nya lägenheten och bo in oss. Men först väntar några dagar i en annan stad, där jag ska träffa min syster och min mamma! Jag ska ha min värdefulla tid med dom och redigt ladda inför den kommande flytten. 
Till hösten lär det komma uppdateringar om den ekonomiska biten med lägenheten. Hur har det påverkat mitt sparande? Det ska bli intressant hur min spar/investerings/amorteringskvot förändras. 

2 kommentarer

Ekospar

03 Feb 2016 18:48

Åh, blir verkligen ännu mer peppad på att köpa en bostad när jag ser dessa siffror! Hyreskostnaderna ligger ungefär på samma nivå här där jag bor, men att köpa en lägenhet är bra mycket dyrare än du har köpt din för, och tror det är svårt att hitta en lägenhet här med så låg avgift. Bra köp!!! :)

Svar: Vi hade turen att hitta en lägenhet med låg avgift. Och både jag och min sambo ansåg det vara värt att bo på mindre kvadratmeter under några år än att få ett dyrare lägenhetspris. Hur ser läget ut på marknaden som ni tittar på? Hoppas jag ändå kan ge er inspiration till att det är möjligt :)
Rikedom

Aktiepappa

22 Oct 2016 16:48

På lång sikt är det alltid en bra affär att äga sitt boende, så grattis. Inte nog med att boendekvaliteten är bättre man sparar pengar på det också. Det finns vissa som envisas med att tala om alla risker för bubbla mm det finns och karaktäristiskt för alla dem är att de bor i hyresrätt och känner sig bittra för att de missat tåget.

Svar: Tack för din kommentar! Tror som du skriver, att det är hyresrätts-sittarna som mest tror på framfarten av snack om en bubbla. Såhär cirka ett år efter köpet kan jag konstatera att vi trivs och att vi fortfarande har låga boendekostnader per månad. Jag har inte gjort någon värdering av lägenheten och har inte tänkt göra det än på länge heller :)
Ska läsa din blogg vid tillfälle! /Rikedom
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej