48,3 % av nettolönen sparas eller amorteras

0kommentarer

Nu har det varit löneutbetalning och det gillar jag. Nya fräscha pengar på kontot som väntar på att bli fördelade till olika sparkonton, till att bli investerade och till att amortera studielånet. Och till att betala räkningar, såklart. Dessutom fördelning till så att sommaren bjuder på något gott, inte att förglömma den "värdefulla tiden". 
 
Den här månadens utbetalning blev på en normal nivå för mig, det vill säga ungefär 20 200 kr till lönekontot. Efter att jag hade gjort upp månadens budget stod det klart att 9 750 kr går till sparande, investeringar och amortering. Månadens sparkvot blev därmed 48,3 % av nettolönen. Det är bra! Det känns riktigt kul att komma upp i dessa nivåer månad för månad. Det är inspirerande. Visst är den magiska gränsen 50 % av nettolönen, och jag har en förhoppning att jag ska komma upp i dessa nivåer under hösten, eftersom det blir lägre boendekostander då. Men det är då det! 
 
 
Det vore kul att beräkna genomsnittet av sparkvoten över tid. 
  • Juliutbetalningen = 48,3 %
  • Juniutbetalningen = 53,5 %
  • Majutbetalningen = 44 %
  • Aprilutbetalningen = 48 %
Genomsnittsparkvoten för dessa månader är 48,5 %. Mycket bra! 

Kommentera

Publiceras ej