Nytt bolag i portföljen?

1kommentarer

Som jag tidigare meddelat så byter jag investeringsfilosofi och investerar ett belopp om cirka 5 000 kr per månad i stället för ett belopp om 12 000 kr till 15 000 kr per kvartal. Tanken är att jag prövar denna metod under några månader för att känna efter hur det går. Ett orosmoment är exempelvis att tiden inte ska finnas till för att läsa på inför varje månadsinköp. 
 
Nästa tillfälle att köpa aktier är efter löneutbetalningen i juni. Hur går mina tankar? 
Antingen blir det ett bolag som jag i dag äger, eller så blir det ett nytt fräscht bolag som jag är intresserad av. Blir det ett svenskt bolag eller blir det ett amerikanskt bolag? Blir det i en bransch där jag redan har aktier eller blir det i en helt ny bransch? Ja, det är många frågor som ska besvaras för att köpet ska kännas rätt. 
 
 
Ovan är de bolag jag äger och de bolag som jag bevakar för eventuellt framtida köp. Här nedan finns fördelningen över de bolag som jag äger idag. Vissa bolag sticker ut där jag har ett större innehav. Låt mig kalla Skanska, Ratos och Hennes & Mauritz som mina kärninnehav. I den rosa rutan till höger nedan ser ni också om aktieinnehavet finns i mitt ISK eller i den vanliga aktiedepån. Intressant att hålla koll på ur ett skattemässigt perspektiv! 
 
 
Jag känner mig motiverad till att ta in fler bolag i min portfölj. Dels beroende på att jag har börjat läsa Aktiespararen där jag läser in mig på fler områden än vad jag gjorde tidigare (tack till min syster på denna blogg som fick mig att gå med där). Dels också för att jag har tagit mig tid till att läsa på mer om aktier och olika bolag. I veckan ska jag läsa en del rapporter från de bolag som jag bevakar. 
 
Jag vill med detta inlägg flagga upp för att det mest sannolika är att jag inför juni månads aktieköp kommer köpa ett bolag som jag inte redan äger. 
Vad har ni för tankar om detta? 

1 kommentarer

Anonym

23 Jun 2015 22:40

Länken fungerar nog inte till syrrans sida? Annars spännande med köp av en ny aktie, men ibland bättre att öka på i sina mindre innehav...

Svar: Hej Anonym! Tack för att du uppmärksammade länken som inte fungerade, den har jag ändrat på nu. Vad gäller att öka på mina mindre innehav så ser jag inte att jag kommer öka på i Profilgruppen (vilket är mitt minsta innehav) inom den närmaste framtiden. Jag vill helst ha ett nytt bolag i portföljen dels för att 1) sprida riskerna ännu mer, 2) ha kvar hm, Skanska och Ratos som största kärninnehaven i min portfölj.
Tack för din kommentar!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej