Extraamortering bolån

1kommentarer

Nu har jag gjort min första extraamortering på mitt nytagna (från juli) bolån! Det känns mycket bra!
 
Ni som har följt mig i detalj vet att jag i juli tog ett bolån på totalt 840 000 kr. Månad för månad har jag amorterat 1 400 kr per månad. I sparkvotstabellen som jag har delat med mig av varje månad står dock 1 700 kr i amortering. 300 kr av dom har jag varje månad sparat på ett sparkonto med avsikt att extraamortera var tredje månad. Ett kvartal har nu gått och jag minskade min skuld med 900 kr. Totalt är nu skulden 834 900 kr. 
 
Belåningsgrad på min lägenhet är 82,66 procent. Jag äger alltså för tillfället 17,34 procent av lägenheten. Hur ser ni på min belåningsgrad? Jag är medveten om att jag satsar mer likvider på aktieköp per månad. Är det här rätt? Det finns mycket att ta hänsyn till, bland annat framtida räntehöjningar. 
 
 
 

1 kommentarer

Daniel

16 Nov 2015 20:18

Jag har en del väldigt bestämda uppfattningar om bostadsmarknader och den svenska i synnerhet så egentligen borde någon mer neutral säga något men ingen har ju kommenterat!

Det låter som en bra idé att få ner belåningsgraden till något som du kan hantera utan panik om du blir överkörd av en buss (bara ett exempel!) eller om du måste flytta samtidigt som priserna sjunkit en 20-30%.

En kris som innebär att bostäder blir billigt plötsligt kan nog mycket väl hända samtidigt som en börskrasch så man ska nog inte förlita sig helt på att kunna sälja aktier till ett rimligt pris i det fallet.

Sådär, det är min syn på saken. Nu kan de 90% som menar att jag ska sluta vara så negativ kommentera. :-)

Kommentera

Publiceras ej