Utdelningar 2015

0kommentarer

Fler utdelningar har hamnat på min depå den senaste månaden! Först ut i denna omgång var Coca Cola som delade ut 2,73 kr per aktie. Jag äger 100 st aktier i Coca Cola så utdelningen blev 273 kr innan skatt. Jag har dessa aktier på en vanlig depå så skatt drogs på detta belopp. 
 
Jag har under sommaren och hösten köpt på mig aktier i NCC. Det här bolaget har utdelningar två gånger per år och jag har nu tagit del av den första! NCC hade utdelning om 6 kr per aktie och då jag äger 31 st aktier blev utdelningen 186 kr. Jag äger dessa aktier i min ISK vilket innebär att det skattemässiga tas senare i inkomstdeklarationen. 
 
Såhär ser utdelningarna ut än så länge för år 2015: 
 
Utdelningarna för år 2015 uppnår än så länge ett belopp om 11 233 kr (brutto). I och med att jag har de flesta aktierna i ett ISK är det inte så stor andel som skatten dras på direkt. Nettoutdelningarna för året uppgår till 10 166 kr. Enligt min utdelningskalender (se inlägg här) kommer jag få utdelning från Ratos Preferensaktie i november och från Coca Cola i december. Glädjande att utdelningarna inte är över ännu för året! 
 
 
De historiska utdelningarna presenteras nedan:  
 
Vilken utveckling det har varit från år 2014! Nära 3 500 kr mer i utdelningar. Det gör mycket att investera en del av lönen, men jag kan också trycka på det viktiga i återinvestering av de utdelningar som kommer in på kontot årligen. Som jag tidigare nämnt har jag som mål att utdelningarna ska uppnå en nivå av 10 300 kr (netto) för året. Det mesta tyder på att det ska bli så! 

Kommentera

Publiceras ej