Balansräkning 31/8 - 2015

2kommentarer

Under månaden har nettoförmögenheten minskat från 435 807 kr till 429 354 kr. En minskning med 6 453 kr. 
 
 
 
Ingen har nog missat att det har varit en svängning på börsen! Det syntes också i min aktieportfölj och således också min redovisning av nettoförmögenheten. Aktierna har minskat och min sparkvot på 54,1 % för månaden hjälpte föga ;) Som ni ser har jag nu börjat amortera på mitt nytagna bostadslån. 
 
  • Sammanlagda marknadsvärdet på aktierna är 273 929 kr (föregående månad var marknadsvärdet 291 046 kr). 

2 kommentarer

intresserad

04 Sep 2015 07:43

Hej!
intressant blogg. En fundering som slår mig när jag kollar på din nettoförmögenhet är listan av tillgångar. Vet att många gör det, men varför sitter ditt boende på tillgångar? Ett boende förknippar jag endast med kostnader. Tills dess att bostaden är såld. Hur resonerar du?

Svar: Tack för din kommentar som fick mig att tänka ett varv till. Alltid bra med kommentarer som får mig att tänka på om jag verkligen tänker rätt när jag beräknar min nettoförmögenhet. Mitt svar på din fråga; Jag definierar tillgångar som sådana att jag har ekonomisk fördel av dom. I just bostadsrättens fall så har jag tidigare publicerat beräkningar på att jag (och min sambo) kommer bo väsentligt billigare (avgift + räntor + andra boenderelaterade utgifter) än om vi skulle hyra motsvarande lägenhet. Därmed ser jag det som att jag har köpt en lägenhet som vi har ekonomisk vinning av i framtiden, och jag kommer kunna lägga mer pengar på investeringar av aktier :)
Rikedom

Daniel

06 Sep 2015 19:54

Hej, hittat till bloggen och finner den intressant.
Håller själv på att försöka bygga på mer passiva inkomster med en utdelningsportfölj. Har innan mest investerat i fonder, strukturerade placeringar och till viss del aktier men inte med något specifikt utdelningstänk.

Har du gjort någon beräkning om när du tror att utdelningarna överstiger dina månadskostnader?

Tack på förhand.

//Daniel

Kommentera

Publiceras ej