Nya aktieköp - NCC & Swedbank

0kommentarer

Jag har passat på att köpa aktier för en liten del av min månadsvisa aktiepeng. Som ni har läst om förut så har jag frångått att jag gör ett köp i ett bolag för mina 5 000 kr per månad, nu är det helt okej för mig att göra flera mindre (beloppsmässigt) köp i olika bolag. 
 
Det blev 1 st aktie i NCC när det blev en liten dipp i kursen. Jag köpte aktien på 234,50 kr - med courtaget blev affären på totalt 236 kr. Några dagar efter denna affär tryckte jag på köpknappen igen, då investerade jag i 5 st NCC-aktier till en kurs av 243,50 kr styck. I dagsläget äger jag totalt 26 aktier i NCC. 
 
I dagarna har jag även köpt 2 st aktier i Swedbank vid en kurs på 187 kr styck. Totalt äger jag 96 aktier i Swedbank.
 
Främsta anledningarna till dessa köp är att jag ser ljust på företagens framtida utdelningar. Eftersom jag strävar efter att köpa bolag som ger mig utdelningar så var detta fina köp. Direktavkastningen för NCC var vid inköpstillfället 4,9 % och för Swedbank var det 6,1 %. 
 
Min aktiereserv
För tillfället är min aktiereserv uppe i ett belopp om 50 800 kr. Denna reserv är till för att användas om det blir en sättning nedåt på börsen och jag ser ett bra köpläge. Om aktiereserven inte används under året är mitt mål att denna ska uppnå en nivå av 60 000 kr i slutet av december år 2015. 
 

Kommentera

Publiceras ej