Nya aktieköp

2kommentarer

Jag har köpt en hel del aktier den senaste tiden men inte uppdaterat er. Min investeringsfilosofi är att investera regelbundet vilket ni kan se nedan att jag har följt. Köpen som har gjorts under den senaste tiden är i bolag som jag sedan tidigare är ägare i, nämligen Hennes & Mauritz, Handelsbanken, Swedbank, Skanska och Axfood
 
Det blev köp av 6 stycken aktier i Hennes & Mauritz till en kurs om 267,20 kr. Totalt uppgick köpet till 1 607 kr inklusive courtage. Vid köpet var direktavkastningen 3,6 procent. För tillfället äger jag 164 stycken aktier i min depå och 71 stycken aktier i ISK. 
 
Jag har även köpt 8 stycken aktier i Handelsbanken vid aktiekursen 103,80 kr, total köpesumma landade på 832 kr inklusive courtage. Beräknat på den ordinarie utdelningen var direktavkastningen 4,3 procent vid köpet. Någon dag efter det här köpet köpte jag ytterligare 5 stycken aktier, vid aktiekursen 100,60 kr. Vid köpet var direktavkastningen istället 4,5 procent (vid ordinarie utdelning). För tillfället äger jag 39 stycken aktier i Handelsbanken. 
 
Swedbank är ett av mina bolag som jag äger. Jag har valt att investera i 5 stycken nya aktier i bolaget, till en aktiekurs om 171,80 kr. Direktavkastningen vid köpet var 6,2 procent. För tillfället äger jag 180 stycken aktier i Swedbank. 
 
Skanska är ett av de största bolagen i min aktieportfölj, och jag fortsätter gärna att investera i bolaget. Jag har köpt 5 stycken aktier till en aktiekurs om 169,20 kr. Direktavkastningen vid köpet var 4,4 procent. För tillfället äger jag 230 stycken aktier i depån och 100 stycken aktier i ISK. 
 
Dessutom har jag köpt 5 stycken aktier i Axfood till en aktiekurs om 152,40 kr, totalt gick affären på 764 kr inklusive courtage. Direktavkastningen beräknad på den ordinarie utdelningen var 3,3 procent. För tillfället äger jag 23 aktier i bolaget. 
 
Här nedan ser ni mina investeringar för året. Än så länge har jag köpt aktier för drygt 31 000 kr i år. 
 
 
Aktiereserven 
Aktiereserven är ett konto där jag har sparat likvider för att kunna investera i aktier när ett bolag får en sättning nedåt eller om det inträffar en börsdipp. I nuläget finns 56 680 kr på detta sparkonto. 

2 kommentarer

Daniel

15 Apr 2016 09:20

Bra pris på H&M. Undrar om de kommer tillbaka dit ner. Jag la en order för 2 månader sedan på 250 kronor men sedan dess har den inte varit i närheten.

Svar: Nöjd med HM! Dagen efter x-dag funderar jag på att överföra de aktierna jag har i min aktiedepå till ISK.
Rikedom

Daniel

16 Apr 2016 13:31

För att minska reavinsten/öka förlusten så att skatten blir mindre? Smart. Det skulle jag tänkt på 2012. :-)

Svar: Precis, tanken är att minska vinsten! :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej