Fin Q2 av Opus

0kommentarer

För några veckor sedan köpte jag Opus Group till min tillväxtportfölj. Idag kom en fin rapport som medförde en öppning på cirka 8 procent upp. Glad i hatten. Jag tror att bilbesiktnings - och bilutrustningsföretaget kan få ökade intäkter och vinster i framtiden. Det kanske fler av er tror.
 

Nedan är ett sammandrag från kvartalets redovisning, vilket för övrigt var det starkaste kvartalen någonsin för Opus - vad gäller intäkter.
  • Nettoomsättningen uppgick till 452 miljoner kronor. Väntat var 433 miljoner kronor. Alltså en bit över det analytikerna förutspådde. Opus VD Magnus Greko kommenterar samtidigt att när försäljningen ökar, då stiger marginalerna snabbt. Resultat per aktie redovisades som 0,17 kr, förväntat var 0,10 kr. Samtidigt var försäljningstillväxten 10,7 procent. När siffrorna översätts till ord kan vi konstatera att Opus sedan juli 2016 är störst i landet på bilbesiktning.
   
 Här nedan syns mitt hittills enda köp i bolaget. Blir det fler i framtiden?
 
FRAMTIDEN
Opus har i framtiden expansionsplaner, bland annat fler stationer i Latinamerika. Jag tror att de kommer utvecklas och att tillväxten kommer vara bestående den närmaste tiden. De kommer öppna fler stationer som tjänar pengar (efter stora star-up-kostnader). Opus har höjt besiktningsavgifterna vilket kan vara en nödvändighet.
Jag har inte lärt mig att själv sätta riktkurser men jag tror att aktiekursen kommer öka i framtiden. Jag är med på vägen och kommer flitigt följa bolaget vid olika rapporteringar.

Kommentera

Publiceras ej