Köpa amerikanska aktier minst en gång per år?

7kommentarer

Den största andelen av min aktieportfölj är av svenska bolag. De amerikanska bolagen som jag äger är Coca Cola och Walmart, den sammanlagda delen är 16 procent av portföljen. Ett grundrecept till att få en bra aktieportfölj är att sprida riskerna. Både mellan olika bolag men också mellan olika marknader och framför allt – länder.

Det känns som att det finns en möjlighet att följa svenska bolag och amerikanska bolag. Det är relativt lätt att hitta information och de är duktiga på att ge utdelningar. Svenska bolag ger oftast utdelningar på våren och amerikanska bolag är lite när som helst, svårt att hålla koll på men lätt att ta reda på.

En fundering jag har är om jag varje år ska investera i minst ett amerikanskt bolag?

Jag tycker att det låter som en bra idé, minst en gång per år investera i ett amerikanskt bolag och där investeringssumman är cirka 5 000 kr - 10 000 kr per gång. Då jag för tillfället äger två amerikanska bolag kan jag tänka mig att öka på dessa till totalt 3-5 olika bolag. Att öka på denna spridning tror jag bara gör gott och riskspridningen innebär också att jag fortsätter att investera enligt min investeringsfilosofi.


Så vilka bolag är aktuella?  

De intressanta bolagen just nu är McDonalds, J&J samt Starbucks Coffee.  

Ge mig gärna tips på amerikanska bolag som du har i din aktieportfölj eller som du har på bevakning! Gärna på bolag som ger utdelning :) 

 

7 kommentarer

Anonym

08 Feb 2016 20:28

Beroende på hur riskbenägen du är så skulle jag utöver jnj även tycka att 3M är ett superbra bolag. Vill du ha REITs så är ju realty income, hcp och omega healthcare populära. Klassiska P&G är ju ett väldiversifierat bolag. Det är väl några trevliga bolag att äga:)

Svar: Tack för flera bra förslag! Det blir att kolla upp bolagen :)
Rikedom

Daniel

08 Feb 2016 23:12

Det finns enormt många bolag på USA-börserna så det är egentligen lite synd att så många väljer samma. Dividend Mantra (USAs svar på miljonär vid 30?) har en portfölj med 89 olika bolag:
http://dailytradealert.com/dividend-mantras-freedom-fund/

Jag har någon gång läst på hans blogg och han verkar så exalterad och övertygad varje gång han köper några aktier men alla 89 kan väl inte vara det mest lämpliga bolaget?

(Jag har Johnson & Johnson, Coca Cola och Procter & Gamble sedan förra året och än har jag inte hunnit ångra något av köpen som alla är tråkiga och precis det alla andra också köper)

Jag skulle vilja ha aktier i Disney och Microsoft men de gick upp så mycket i pris medan jag funderade. Visa och 3M verkar också rätt dyra men annars trevliga. Dyrt behöver inte vara fel om de tänker fortsätta växa men det gör beslutet svårare.

En del tror på Apple som trots allt är rätt billigt eftersom det finns en risk att det blir helt ute med iPhones och då kan bolaget bli värdelöst. Många hårdvarubolag har gått den vägen men Apple är nog bättre rustade än många andra.

Svar: Tack för länk och tips på bolag! Får återkomma här på bloggen hur jag ser på olika bolag och vilket bolag som jag gärna investerar i.
Rikedom

Anonym

08 Feb 2016 23:48

Visa, Nike.
Mvh Aktiebubblaren

Svar: Tack för tips! Detta bör jag kolla upp :)
Rikedom

Anonym

08 Feb 2016 23:48

Visa, Nike.
Mvh Aktiebubblaren

drommaren

08 Feb 2016 23:51

Hej på dig!

du har ju alltid de riktigt starka J&J och P&G. Är du sugen på ett bolag som har tappat riktigt mycket i blåsvädret och som kan ha mycket uppsida om vindarna vänder så är det Norfolk southern Corporation. Jag vågar inte säga allt för mycket om bolaget men är du intresserad kan du kolla upp det!

Svar: Hejsan!Tack för din kommentar och dina tips på bolag. Jag ska kolla upp dom :)
Rikedom

Daniel

09 Feb 2016 20:02

Det finns så oerhört många bolag att köpa i USA så man blir alldeles förvirrad. Dels finns de där globala konsumentbolagen som många har (för min del för att det inte finns något liknande i Sverige så det blir ett bra komplement), dels finns det gigantiska IT-bolag, dels finns det biltillverkare, försvarsindustri, fastighetsbolat, investmentbolag....

Dividend Mantra som är en välkänd amerikansk utdelningsbloggare har lyckats samla på sig hela 89 olika bolag som han vid något tillfälle tyckt varit bra köp. 89! http://dailytradealert.com/dividend-mantras-freedom-fund/

Det finns en hel del bolag i den portföljen som jag skulle vilja äga. Disney, Microsoft, Visa, ... Tyvärr känns alla de bolagen för dyra för mina stackars svenska kronor. Kanske dina kronor känner annorlunda.

Min portfölj har The Coca Cola Company (KO - urtråkigt men bra komplement), Johnson & Johnson (en trevlig mix av olika saker som alla kan gå bra) samt Procter & Gamble (massor av konsumentprodukter, dock inte Pringles längre. :-( ).

Jag har funderat på Berkshire Hathaway för att jag skulle vilja bli bjuden på Buffetts årliga fest men egentligen tror jag inte så mycket på bolaget. Jag har även tittat på IBM för att de är billiga men de verkar också ha problem så de är antingen ett fynd eller bortslängda pengar samt några andra bolag som har råkat komma upp i stock screeners men jag inte vet något om (National Presto? :-) ).

Daniel

09 Feb 2016 20:03

Ber om ursäkt för spammen. Trodde att min inlägg försvunnit.

Kommentera

Publiceras ej