Totala utdelningar år 2011-2015

2kommentarer

Mina investeringar i aktier tog sin början år 2010. Den första utdelningen var från Profilgruppen år 2011. Under åren på denna blogg har jag redovisat hur mycket utdelningar jag har fått in på mina konton år för år. Tycker ni det vore intressant att även se hur den sammanlagda utdelningen är för alla år? Det tycker jag! Vi summerar därför utdelningarna här nedan:

32 376 kr har utdelats till mig genom åren, för pengar som jag har investerat på lång sikt och som jag har kunnat avvara. Motivationen till att investera ännu mer och under en längre tid framöver ökar genom att se på denna beräkning. Undrar just när jag har kommer upp i 100 000 kr i utdelningar totalt. Det är ett delmål!

Självklart är det stora målet att få så höga utdelningar som möjligt årligen då jag tillämpar metoden återinvestering. Det här gör att det (förhoppningsvis) går fortare och fortare till att få höga utdelningar varje år.

Hur mycket har ni fått i utdelningar totalt genom åren?

2 kommentarer

Daniel

22 Feb 2016 19:31

Fin tillväxt. Över 60% per år. Det blir svårt att hålla i längden fast fixar du det 8 år till så har du 1 miljon om året i utdelningar!

Jag ligger några år före dig (och är ett decennium äldre så egentligen ligger jag efter) så mitt mål är ungefär den där summan bara i år. Vilket påminner mig om att jag borde jaga ikapp nuet på min blogg...

Men visst är aktieägande rätt bekvämt. Typ 1-2 månadslöner extra på ett par år genom att inte använda pengarna direkt. Så länge inte företagen kraschar. :-)

Svar: Tack för uträkningarna! Det ger motivation till att fortsätta även fast jag inte själv tror att en tillväxt på 60 procent är möjlig över tid ;)
Fina utdelningar du har! Känner du att det går lättare för dig nuförtiden? Jag menar om du känner dig nöjdare. För mig känns det lite segt, som att det aldrig "tar fart".
Rikedom

Daniel

23 Feb 2016 20:57

Det tar tid. För mig gick det lite i den andra ordningen. Först fick jag pengar (genom att jobba för mycket men rätt framgångsrikt) och sedan började jag inse att om jag hade dem i aktier så kunde utdelningarna bli lite som en lön.

Även om jag länge haft en dröm att kunna leva på mina egna pengar så hade jag inte tagit den på allvar förrän för något år sedan (vilket sammanföll med lite jobbiga saker på jobbet).

Jag tror att man måste försöka att inte tänka för mycket på hur lång tid det tar utan försöka ha trevligt på vägen. Kanske genom ett "rikt socialt liv" eller intressant jobb eller genom att bolla siffror eller göra grafer eller läsa böcker.

Som jag skrev ovan så har du kommit mycket längre än jag hade gjort när jag var 27 i passiva inkomster. Och du kanske slipper "det förlorade årtiondet" som var mina första tio år i arbetslivet. Hur många under trettio tror du får en halv extra månadslön från företag utan att jobba för det? Inte så många. Nästa år kanske det är 75% av en månadslön och så vidare.

Känns det segt nu så kan ju förklaringen vara "februari". :-)

Så jag hoppas du fortsätter resan så jag att jag kan läsa om den!

Svar: Tack för peppen och att du delger oss information om din väg!

Ska fortsätta uppdatera dig och alla andra hur det går :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej