Utdelningarna år 2016

3kommentarer

Hur mycket kommer utdelningarna uppgå till? Kommer jag bli besviken? Det finns många frågor. I slutet av året hoppas jag att en summering kan göras som faställer årets utdelningar. 

Min syster har sammanställt de föreslagna utdelningarna i sin ekonomiblogg som ni kan läsa här. För någon dag sedan skrev hon ett inlägg angående utdelningarna för detta år – nu när de flesta bolagen i portföljen har rapporterat för helåret 2015 finns också de föreslagna utdelningarna att ta del av. Hon har skrivit här att det har skett vissa utdelningsökningar, utdelningssänkningar samt oförändrade utdelningar.

I och med att vi har liknande aktieportföljer kommer hennes text nedan. Skillnaden är att hon äger ICA Gruppen – det gör inte jag.

 
Läste häromdagen att Coca Cola höjer sin kvartalsutdelning med sex procent. Från 33 cent till 35 cent. Jag äger för tillfället 100 st aktier i bolaget.

Hur påverkar ovanstående information min portfölj? Jag har tidigare satt upp 13 300 kr som utdelningsmål (netto). Det här kan bli tufft att uppnå med ovanstående utdelningssänkningar. Sen tidigare har jag skrivit om att jag är intresserad av att köpa amerikanska bolag, kanske detta kan ”rädda mig”. Den som lever får se! 

3 kommentarer

Daniel

25 Feb 2016 20:43

Hur långt ifrån landar du om du inte köper en enda aktie till innan utdelningarna?

Jag tittar lite på gamla inlägg och andelarna du köpt i Swedbank och Hennes & Mauritz senaste halvåret är någon tusenlapp i utdelning men du kanske tappade mer på sänkningarna?


Svar: Om jag inte köper några fler aktier i år uppgår utdelningarna till 12 840 kr netto. Målet för året är 13 300 kr netto, alltså fattas det i dagsläget 460 kr i utdelningar. Det här kan ju dock bli möjligt genom att jag köper aktier under året ;)

Det var mycket sänkningar i år men jag har förhoppning om att ändå klara det :)
Rikedom

Anonym

26 Feb 2016 21:47

500 kronor. Hmm, 3% utdelningar så är det aktier för 17 000 kronor. Det krångliga är väl att det börjar bli försent för att få del av hela utdelningen i år. Nåja, du är i alla fall riktigt nära.

Om man alltid når målen så kanske man gör det för lätt för sig. :-)

Svar: Det blir nog svårt att få in så mycket på börsen i bolag som hinner dela ut.
När jag sedan summerar 2016 lär jag ändå vara nöjd med andelen som utdelas eftersom den ökat från förra året. Men det återstår att se hur nöjd jag blir ;)
Rikedom

Daniel

26 Feb 2016 21:47

Äh, glömde signera det jag skrev. Det är jag igen. :p

Kommentera

Publiceras ej