Målsättning för utdelningar 2016

0kommentarer

Stor del av min privatekonomi går till att investera i aktier för att i sin tur ge mig utdelningar som jag i framtiden ska tänkas leva på. Det är därför praktiskt att år för år se hur mycket utdelningarna utvecklas genom höjningar och annat. Det är också ett tillfälle för mig att se på vilket belopp som jag förmodar att utdelningarna kommer upp till årligen. Enligt min sammanställning för år 2015 (läs den här) nådde utdelningarna 10 654 kr netto. Verkligen bra! Det innebär att jag har lyckats nå ungefär en månads frihet om vi tänker på att mina genomsnittsliga utgifter per månad är 9 288 kr. Den tanken är glädjande. Dock måste jag ta hänsyn till amorteringar på bolånet och studielånet vilket inte finns med i uträkningarna för genomsnittliga utgifter, tror inte banken och studiestödnämnden godkänner att jag inte amorterar mer när jag är dryga 27 år som jag är nu.

1/12 fri, jag smakar på det. Jag känner på det. Jag tittar på siffrorna. Om ni hade sett mig framför er nu så hade ni sett ett stort leende. Jag är på väg – mot frihet och mot rikedom. Men fram till dess måste jag ha kul och ge mig själv belöningar. Därför håller jag på att planera ännu en utlandsresa som ska ske i maj.  

Hur ska det nu gå för utdelningarna år 2016? 
Som vanligt är det många frågor som snurrar och jag hoppas att jag har något hum om det kommande året. Det är min förhoppning. Jag kan börja med att konstatera att jag under år 2015 har köpt in mig i bolag som jag anar kommer ge utdelning även detta år. Undantag för NCC som ni säkert har läst i tidningar och hos mina bloggkollegor. Att jag har köpt på mig fler aktier i andra bolag innebär att jag kommer ha fler andelar som delar ut till mig.

Som utdelningsmål för år 2016 sätter jag 13 300 kr netto. Då har jag räknat med att jag köpt fler aktier under år 2015 samt början av 2016 men också att vissa bolag har höjd utdelning.

 Ovan ser ni hur det historiskt har sett ut med utdelningarna. 

 

Med förhoppning och mod,
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej