Min aktieportfölj december år 2015

1kommentarer

Det är dags för en uppdatering av hur min aktieportfölj ser ut och hur bolagen fördelar sig. Varför är detta intressant? 
  • För att jag ska ha koll på att mina tänkta kärninnehav är de största innehaven
  • Ta hjälp av informationen som jag får fram här nedan till framtida investeringar
 
Såhär ser min portfölj ut i december år 2015. Jag ser att jag har tre kärninnehav som har något större vikt i min portfölj än vad övriga bolag har. Det är Hennes & Mauritz, Ratos samt Skanska. De mindre innehaven procentuellt sett är Walmart, NCC, Industrvärden samt Profilgruppen. 
 
 
 
 
Tanken är att jag ska fortsätta investera tungt i Industrivärden under våren. Samtidigt vet jag att jag inte endast kan köpa detta bolag månad för månad utan måste fortsätta investera i fler befintliga bolag. Frågan är dock om jag ska ta in ytterligare ett bolag i min portfölj? Just nu har jag 8 svenska bolag och 2 stycken utländska bolag. Det är sammanlagt 10 stycken bolag och jag känner att det är tillräckligt att bevaka. 
 
En tanke som jag har är om Swedbank ska utgöra ett kärninnehav (det vill säga att jag ökar upp kärninnehaven till fyra bolag) eller om jag ska ta in en andra bankaktie och fördela banksektorn till två bankbolag. Det är mycket att tänka på :) 
 
För övrigt är portföljen uppe i ett värde av 301 000 kr! Det blir att fira! 

1 kommentarer

Mårtens investeringsblogg

01 Jan 2016 11:59

Ser ju väldigt balanserat å bra ut det där!

Svar: Tack för det! Det blir intressant hur aktieköpen för år 2016 kommer se ut :) /Rikedom
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej