74,7 % av nettolönen investeras, amorteras eller sparas

2kommentarer

Lönen utbetalades i slutet av förra månaden och självklart bidrog detta till att jag kunde göra nya avsättningar till aktieinvesterande, sparande och amorteringar på bostadslånet samt studielånet. 
 
Här nedan ser ni hur beloppen ser ut för sparande, investeringar och amorteringar på lång sikt! 
 
Jag har tidigare skrivit om att jag ska fokusera på hög sparkvot under fyra månader - den här månaden var den fjärde och sista. Den här månaden gick stor del till direktinvesterande i aktier, 11 000 kr från lönen och 5 118 kr från utdelningar. Jag fortsätter även att ha högt boendesparande (amortering och nysparande) enligt min plan. 
 
Summan som jag sparar på lång sikt är 21 085 kr, en sparkvot på 74,7 procent! 
 
Lönen för månaden var 23 100 kr, sammanlagd inkomst med utdelningar var alltså 28 218 kr. För året är genomsnittlig sparkvot 71,9 procent! 

2 kommentarer

PengarMoneyPengar

09 Jun 2016 16:27

Grymt bra jobbat, syrran! Jag är mäkta imponerad. Dessa fyra månader som du har satsat extra på hög sparkvot kommer resultera i stordåd i framtiden.

Svar: Tack för det! Jag är riktigt nöjd med dessa fyra månader. Hur har det gått för dig med sparkvoten?
Rikedom

Daniel

09 Jun 2016 23:08

Kändes det som en uppoffring eller var det rätt ok? Jag själv tycker att det ibland rullar på rätt billigt utan att jag ens tänker på det.

Svar: Det kändes okej, inte alls så svettigt som jag trodde till en början. Det kan iofs bero på att jag har haft en stor likvid tillgång på olika sparkonton.. Men ändå okej :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej