Nytt aktieköp - Johnson & Johnson

6kommentarer

Jag har återigen tagit mig in på den amerikanska marknaden. Den här gången har jag köpt Johnson & Johnson. Det är ett bolag som jag har haft på bevakning under en längre tid. 
 
Inför köpet av de nya aktierna öppnade jag en Kapitalförsäkring på Avanza och genom detta konto har jag nu köpt aktierna. Enligt uppgift är det förmånligare att ha de amerikanska bolagen i en KF, beroende på att jag snabbare kan få tillbaka skatten på utdelningarna. Jag har inte bestämt hur jag ska göra med de andra två amerikanska bolagen som jag äger (Coca Cola samt Walmart), om de ska ligga kvar i aktiedepån och på investerarsparkontot eller om jag ska köpa in bolagen i KF istället. 
 
Jag har köpt 8 stycken J&J-aktier för 116,48 USD styck vilket innebär att affären gick på 7 658 kr inklusive courtage. Köpet finansierades av 4 000 kr från aktiereserven och 3 658 kr från den månatliga investeringssumman. 
 
Johnson & Johnsons verksamhet
Bolaget inriktar sig på läkemedels- och medicintekniska branschen och har verkat sedan år 1886 då de tre bröderna Robert Wood Johnson, James Wood Johnson och Edward Mead Johnson startade företaget. 
 
Kända varumärken är exempelvis Natusan, Listerine, Penaten, Vendome, Compeed, Nicorette samt Acuvue. 
 
Utdelning
Det som är viktigt för mina långsiktiga aktieinvesteringar är utdelningen. Johnson & Johnson är ett av de bolagen som gör det bäst i och med att de har en historia med över 50 år som utdelningshöjande bolag. Det är imponerande. J&J tillämpar kvartalsvis utdelning och utdelningen är för närvarande 0,80 USD per aktie och per kvartal. På inköpskurs ger det här cirka 2,72 procent direktavkastning. Jag ska erkänna att det är något under min önskan om direktavkastning i mina investeringar, men har valt att köpa det fina bolaget ändå. Kanske de eventuella framtida utdelningshöjningarna spelar in i mitt beslut. 
 
För närvarande (med nuvarande valutakurs) innebär det här att jag för mina 8 stycken aktier i bolaget får cirka 52 kronor i utdelning per kvartal och därmed cirka 208 kr baserat på helåret. Ett viktigt tillskott som kommer göra mycket för framtiden. 
 
Framtiden
När jag läser andra bloggar som är intresserade av att köpa eller fylla på i J&J är det flera som motiverar att kursen gärna får vara under 100 USD per aktie. Det är svårt att förutspå aktiekurser och jag är inget vidare på det. Jag vet att aktiekursen för bolaget är på ATH men har valt att investera ändå. Varför? För att jag tror att jag inte kan pricka in aktiekurser, jag kommer istället att investera flertalet gånger i bolaget för att på så sätt få olika köpkurser. Jag ska inte hymla om att jag gärna köper fler aktier på en aktiekurs under 100 USD. Om vi kommer dit kommer jag med all säkerhet trycka på köpknappen. 
 
Köpt totalt under året
Under året har jag investerat i aktier för 54 715 kr. Bra!  

6 kommentarer

Anders Pengaregn

15 Jun 2016 10:22

Halloj!

Vill man ha jättarna i portföljen är det nog bara att betala även om aktien står på ATH. Att sitta och vänta in en viss kurs på dessa giganter har jag en känsla av att man kan göra tills man blir grå.

Skulle gärna ha J&J i min portfölj också!

MvH Pengaregn

Svar: Hejsan! Det är nog sant, kanske ska tänka mindre och bara trycka på köpknappen när det är ett bolag som jag gärna vill ha. Jag kommer långt med magkänslan :)
Ha det bra! /Rikedom
Rikedom

Anonym

15 Jun 2016 14:38

Det verkar som om du skulle må bra av att försöka dig på att se vad DU tycker att bolaget är värt, och sedan betala bara så mycket, eller mindre. Vad aktiemarknaden anser just nu gör ju inte att din beräkning blir fel eller rätt.

Fast det är klart, vi som är intressearade av att göra bra affärer tycker naturligtvis att sådana som du som köper till vilket pris som helst är helt underbara! Kan jag locka dig med J&J för 200 USD/aktie? Kan vi komma överens om en affär på fredag?

Svar: Så kanske det är, borde räkna mer på bolagen och inte bara gå på magkänslan - även fast jag litar på den :)
J&J vill jag ha på lång sikt och då får jag ta det som erbjuds för tillfället, jag vet att det kommer fler tillfällen och då är det förmodligen andra aktiekurser.
Rikedom

Daniel

18 Jun 2016 20:36

Jag vet inte om man får tillbaka källskatten snabbare med KF. Det verkar tvärtom som att det kan ta ett extra år.

Den stora skillnaden är att med kapitalförsäkring så är det pensionsbolaget som sköter skattekvittningen och de brukar normalt lyckas kvitta fullt ut, medan i en ISK sköter man själv skattekvittningen och då måste man ha något att kvitta mot och många (speciellt om man har stora huslån) lyckas inte med det.

Daniel

18 Jun 2016 20:36

Jag vet inte om man får tillbaka källskatten snabbare med KF. Det verkar tvärtom som att det kan ta ett extra år.

Den stora skillnaden är att med kapitalförsäkring så är det pensionsbolaget som sköter skattekvittningen och de brukar normalt lyckas kvitta fullt ut, medan i en ISK sköter man själv skattekvittningen och då måste man ha något att kvitta mot och många (speciellt om man har stora huslån) lyckas inte med det.

Daniel

18 Jun 2016 20:37

Jag vet inte om man får tillbaka källskatten snabbare med KF. Det verkar tvärtom som att det kan ta ett extra år.

Den stora skillnaden är att med kapitalförsäkring så är det pensionsbolaget som sköter skattekvittningen och de brukar normalt lyckas kvitta fullt ut, medan i en ISK sköter man själv skattekvittningen och då måste man ha något att kvitta mot och många (speciellt om man har stora huslån) lyckas inte med det.


Svar: Tack för upplysningen! Får läsa på mer om källskatten :)
Rikedom

Daniel

21 Jun 2016 20:50

Uff, sorry för trippelkommentaren.

Jag har sett kommentarer under våren från folk som säger sig ha fått tillbaka KF-källskatt för 2014 som en inbetalning på KF-kontot. I fallet ISK så blir istället skatten att betala in mindre under våren året därpå. Eller så får man mer tillbaka. Så det är inte lika tydligt vilka pengar som är den returnerade källskatten.

Kommentera

Publiceras ej