73,9% av nettolönen sparas, investeras eller amorteras

2kommentarer

En månad av förvärvsarbete har gett mig en ny lön till mitt lönekonto. Det här betyder att det är dags för nya avsättningar till sparkonton, till aktieköp och amorteringar på bolån samt studielån. 
 
Här nedan ser ni hur beloppen ser ut för sparande, investeringar och amorteringar på lång sikt! 
Jag har tidigare skrivit om att jag ska fokusera på hög sparkvot under fyra månader - den här månaden var den andra månaden av fokusering. Den här månaden gick stor del till direktinvesteringar i aktier, 10 100 kr från lönen och 318 kr från utdelningar under månaden. Jag fortsätter även att ha högt boendesparande (amortering och nysparande) enligt min plan. Summan som jag sparar på lång sikt är otroliga (för min lön) 15 385 kr, en sparkvot på 73,9 procent. 
 
Lönen för månaden var 20 500 kr, sammanlagd inkomst med utdelningarna är alltså 20 818, vilket betyder en sparkvot på 73,9 procent. 
 
Den genomsnittliga sparkvoten för de senaste 13 månaderna är 58,1 procent. För året är genomsnittet 70 procent. 

2 kommentarer

Utdelningsnissen

25 Mar 2016 14:40

Hej! Första gången jag trillat in här, imponerande och kul att se din sparkvot! Inte bara jag som håller den hög alltså, kul!

Har du planerat in något år du vill vara försörjd på passiva inkomster eller "kör du på bara"? :)
Hur hanterar din partner/sambo ditt sätt att leva? Är denne också intresserad eller är du ensam i sparandebåten?

/U

Svar: Hej!Du är välkommen, hoppas du kommer tillbaka för att se min utveckling :)
I nuläget kör jag bara på, jag försöker att spara och investera så mycket som möjligt varje månad för att det ska gå så snabbt som det bara går. Jag har inget utsatt datum för när de passiva inkomsterna täcker mina utgifter. Tänker också att det kan hända saker i livet som gör att sparandegraden går upp eller ned så det är svårt att beräkna.

Min partner är student vilket gör det lite enklare i nuläget, det finns inte så mycket likvider att leva för vilket gör att vi håller oss på låga utgiftsposter båda två, positivt för mig då jag får en hygglig lön. Min sambo har börjat investera i aktier men det är inte på samma nivå som jag. I framtiden när vi båda har arbeten kommer vi båda satsa på att investera i aktier så det känns bra :)
/Rikedom
Rikedom

Utdelningsseglaren

26 Mar 2016 00:00

Att leva på under 5.000 kr på en månad är starkt jobbat. Kommer iofs inte ihåg dina förutsättningar, men oavsett är det snyggt jobb!

Fortsätter du i samma stil kommer det gå riktigt fort :)

Svar: Tack! För tillfället har jag fyra månader där jag fokuserar på att spara maximalt på lång sikt, vilket gör att jag inte sätter av till sparkontona (förutom buffert). Jag tar snarare pengar från sparkontona eftersom jag tycker jag har tillräckligt där. Därför ser det ut som att jag har låga utgifter, men genomsnittliga är 8 900 kr. Läs mer om det här: http://rikedom.blogg.se/2016/march/jag-ar-inte-dar-an-2.html#comment
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej