Årets deklaration

1kommentarer

Idag öppnade e-tjänsten för inkomstdeklarationen. Nu kan vi titta på uppgifterna och göra ändringar. Varje år är det mycket prat om deklarationen som ska godkännas, skickas in eller ändras. Inte minst om hur mycket var och en ska få tillbaka eller betala in. Under åren har jag mest godkänt min deklaration såsom den är. För år 2015 hände flera saker som gör att jag har en något annorlunda deklaration jämfört med andra år. Det som utmärker sig är:

  • Det allmänna avdraget för överföring till IPS uppgick till 1 000 kr. Det här är sista året som jag överförde dit och därmed kommer det här avdraget inte igen för nästa års deklaration.
  • Jag har haft ett överskott av kapital på min depå som kommer beskattas. Under året har jag sålt bolag från min depå och återköpt dessa på mitt ISK. Därmed ska jag deklarera K4or. Under året sålde jag aktier i Ratos, Swedbank, Profilgruppen, Electra Gruppen och Ratos Preferensaktie.
  • Under år 2015 flyttade jag och min sambo till en ny lägenhet – vi passade då på att använda oss av hushållsnära tjänster. För det fick jag rut-avdrag som ett avdrag i deklarationen.
  • Ett kommersiellt ämne för vissa och kanske också för mig; jag är inte längre med i Svenska kyrkan och slipper därmed kyrkoavgiften i deklarationen. Tidigare har jag betalat över 4 000 kr i kyrkoavgift.

Tidningar har i många år haft uppslag med tips om vilka avdrag vi kan utnyttja i olika situationer. Det här har varit intressant att läsa men det mesta är sådant som jag själv inte kunnat utnyttja. Hur är det med er? Gör ni några avdrag? 

Sista deklarationsdagen är 2 maj 2016.

 

 

1 kommentarer

Anonym

22 Mar 2016 07:06

Tillägg: Jag glömde de ränteutgifter som jag haft för bolånet!
/Rikedom

Kommentera

Publiceras ej