Tillväxtbolag - Riskportföljen

1kommentarer

Tillväxtbolag. Större risk men större chans till högre och ibland snabbare avkastning. Vi får väga för- och nackdelar för att komma fram till något bra svar. Är det dags att jag tar in fler tillväxtbolag för att försöka få mer avkastning?

För tillfället har jag mestadels stora, stabila bolag där utgångspunkten är utdelningar. Det har varit min investeringsfilosofi sedan länge. Min portfölj har sakta men säkert växt till att bli ett grymt pengaregn, årsmålet är som tidigare nämnt 13 300 kr i nettoutdelningar. Men stabila utdelningar är ett sätt. Det finns andra vägar att gå – tillväxtbolag som vi kan köpa och sälja.

Jag har skaffat ett nytt ISK som är till för tillväxtbolag eller andra bolag som jag har tänkt ha äga kortare tid. Det är inte tänkt att detta ska överrepresentera mina långsiktiga investeringar utan det kommer enbart vara ett knapphändigt investerande om vi tänker oss mätning i likvider. Tanken är att överföra cirka 5 procent, kanske uppemot 10 procent, av summan från direktinvesterandet per månad. Målet med detta konto, förutom att gå med vinst förstårs, är att lära mig mer om analyserandet av ett bolag innan investering, hur kurser rör sig på kort sikt samt få mer överblick över bolagen på Small Cap, Mid Cap och Large Cap.

Tidsperspektivet för ägandet är både från veckovis men också flera månader. Det beror helt på hur det utvecklar sig. Ibland kanske jag bara äger aktierna över utdelningen.

I förra veckan skrev jag ett inlägg om eWork, inlägget kan ni läsa här. Det kanske framgick av inlägget, jag var sugen på att köpa några aktier i bolaget – och det har jag gjort. Jag köpte in mig på 74 kr per aktie (efter courtage) och nu står aktiekursen i 79,25 kr. En avkastning på 7,09 procent. Snyggt! Kan inte klaga på den investeringen nu såhär i början!

Vilka tillväxtbolag äger du?

1 kommentarer

drommaren

15 Mar 2016 23:51

Tja!

Kul att du nämner det här. Jag har faktiskt i dagarna funderat på exakt samma sak, alltså öppna ett nytt ISK för tillväxtbolag.

Tanken har lockat mig ett tag så vi får se om jag med så småningom hakar på dig :)

Svar: Hej Drömmaren!
Fördelen är att du håller de långsiktiga och de kortsiktiga portföljerna isär - märker nu hur förvirrande det skulle vara om jag hade köpt alla bolag på ett ISK. Återkom med hur du gör :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej