Utdelningar 2016

0kommentarer

Utdelningssäsongen för de svenska bolagen har börjat. Först ut i denna period var mina nyinköpta bolag Handelsbanken och Axfood.

Handelsbanken delade ut 6 kr totalt per aktie, jag äger 26 aktier vilket betyder att utdelningen från bolaget uppgår till 156 kr. Aktierna äger jag i ett ISK och därmed dras ingen skatt för tillfället.

Axfood delade ut 9 kr per aktie, jag äger 18 aktier vilket betyder att utdelningen från bolaget uppgår till 162 kr. Mina aktier finns på mitt ISK, därmed dras ingen skatt för tillfället.

 
Än så länge har jag fått 652 kr i bruttoutdelningar för året. Nettoutdelningar (på grund av källskatt för Walmart) uppgår till 639 kr. I april och maj förväntas denna summa öka brutalt då mina största innehav har utdelning.

Målet är dock, som nämnts innan, att ha en nettoutdelning på 13 300 kr under året.

Kommentera

Publiceras ej