74,4% av nettolönen sparas, investeras och amorteras

1kommentarer

En månad av förvärvsarbete har gett mig en ny lön till mitt lönekonto. Det här betyder att det har varit tillfälle till nya avsättningar till sparkonton, till aktieköp och amorteringar på bolån samt studielån. 
 
Här nedan ser ni hur beloppen ser ut för sparande, investeringar och amorteringar på lång sikt! 
 
Jag har tidigare skrivit om att jag ska fokusera på hög sparkvot under fyra månader - den här månaden var den tredje månaden av fokusering. Den här månaden gick stor del till direktinvesteringar i aktier, 8 600 kr från lönen och 6 850 kr från utdelningar som kommer återinvesteras under den närmaste tiden. Jag fortsätter även att ha högt boendesparande (amortering och nysparande) enligt min plan. 
Summan som jag sparar på lång sikt är otroliga 20 417 kr, en sparkvot på 74,4 procent. 
 
Lönen för månaden var 20 600 kr, sammanlagd inkomst med utdelningarna är alltså 27 450 kr. 
För året är genomsnittlig sparkvot 71,15 procent! 

1 kommentarer

Daniel

07 May 2016 00:06

Behöver kanske inte säga att det är en fantastiskt stor andel av lönen som du kan leva utan!

Kan tänka mig att mycket beror på vilken hobby man har, eller inte har. Stor skillnad på bilracing och bokslukning.

Svar: Vissa månader har det blivit mycket och vissa månader har jag satsat mer på buffert och kortsiktiga utgifter. Det blir en bra blandning.
Vad gäller fritiden så är den inte så kostsam, det är väl mina resor som kostar en del. Bad och picknick och låna böcker på bibliotek är däremot inte så kostsamt :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej