Jag har spenderat!

2kommentarer

Och inte lite.
Jag och min sambo har köpt en bil för lite över 100K. Vi betalade halva var och eftersom vi inte är så mycket för lån betalade vi den kontant.
 
Hur påverkar det här mig?
Ekonomiskt påverkar det mig en del, men inte så mycket som tur är. Anledningen är att jag betalade bilen från sparkonto och att jag var noga med att inte ta från min aktieportfölj. Vad jag än gör så vill jag inte köpa en bil för pengar från min befintliga, kära, portfölj. Om jag hade varit tvungen att sälja aktierna hade jag inte velat köpa bilen.
 
Ekonomiskt påverkar det mig i de löpande utgifterna; drivmedel, försäkring, reparationer, besiktning och nya bildäck. Utgifterna reduceras dock en del när jag tänker på de tidigare, ordinarie, reseutgifterna som jag haft till hemstaden.
 
Nettoförmögenheten har minskat under januari eftersom bilinköpet finansierades av likvider på sparkonton (se nettoförmögenheten för 31 januari 2017).
 
Privat- och välbefinnandemässigt påverkar det mig i positiv riktning då jag känner en större frihet.
 
Utvärdering av köpet (med kostnadsperspektiv) kommer såklart att göras i framtiden.
 
Hur ser ni på bilutgifter när ni försöker vara sparsamma och investera stor del av lönen?

2 kommentarer

Snålgrisen

15 Feb 2017 13:29

Snålgrisarna behöver både bil och busskort för att transportera runt sig och att klara vardagen. Förmodligen hade vi klarat oss mån-fre på två busskort, men då man alltid har ganska höga fasta kostnader med bilar oavsett om man kör 2 eller 12 mil i veckan så väljer jag att ta bilen till jobbet medan Fru Snålgris åker buss då hon jobbar oregelbundna tider. Med en sparkvot på över 65% unnar vi oss denna lyx då det innebär att resor till närliggande städer och resor på kvällstid när bussarna slutat gå är väldigt enkla. Men så är det en bil är en penningslukare av stora mått

- bränsle
- slitdelar, torkare, däck
- vinterdäcksförvaring och skifte
- spolarvätska
- besiktning
- service/reservdelar
- försäkring
- skatt

och då ska vi inte tala om vad det kostar när någonting strular, allra helst elektriskt.

En riktig supersparare som har bil gör antagligen det mesta ovan själv, samt kör en riktigt gammal skattebefriad bil och tillverkar antagligen reservdelarna själv också...

Svar: Tror som ni att det är viktigt med lyx på vägen till frihet! Vi köpte bilen för att det skulle öka vår frihet att ta oss vart som helst i princip. Riktigt duktigt med utgifter dock som hör till bilen!! Då vi endast har ägt bilen i några månader kommer detta visa sig snart ;)
Rikedom

Anonym

22 Feb 2017 12:08

Om man tycker att man behöver bil så är det väldigt mycket bättre att kunna betala den kontant istället för ett dyrt billån. Vi själva har 2 bilar och det kostar att ha bil men vi är glada att slippa billån och att vi kunde betala dem kontant av sparade pengar.

Svar: Verkligen, känns bättre att vi betalade bilen kontant än om vi skulle ha lån på den. Tycker inledningsvis att det är värt varenda krona som vi lägger på bilen, men får se på några månaders sikt var jag tycker ;P
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej