Frågor och svar - boende och belåningsgrad

1kommentarer

Ibland uppdaterar jag det ekonomiska läget med texter och bild på Twitter (heter @RikedomBlogg där). Vid förra nettoförmögenheten la jag upp en bild och fick då några frågor angående den bostadsrätt som jag äger. Frågorna samt svar och funderingar kommer nedan: 

 

Fråga:
Svar: I min balansräkning har jag tagit upp bostadsrättens värde till 1 010 000 kr. Värdet är alltså det belopp som jag köpte lägenheten för, vilket nu är två år sedan. Mycket har säkerligen hänt på bostadsmarknaden på dessa två år och det är anledningen till att jag inte har för avsikt att göra en ny värdering i närtid. Om cirka tre år planerar vi att flytta från nuvarande lägenheten och därmed köpa nytt boende. På dessa tre år kan lika mycket hända på bostadsmarknaden som på de senaste två åren. Nuvarande boendet är alltså inte avsett att bo i för all framtid. 

 

Fråga:
 
Svar: Frågan är alltså om belåningen är för högt på bostaden. När jag köpte lägenheten uppgick belåningsgraden till 83,2 procent. De senaste två åren har jag amorterat ner belåningsgraden till 79,9 procent. Bostadslånet uppgår till 807 300 kr av inköpspriset 1 010 000 kr. Jag har köpt lägenheten ensam men bor i den med min sambo (som ej gått in med något kapital).
 
Min målbelåning är maximalt 75 procent av bostadens värde. Där är jag dock inte ännu och jag känner ingen oro över det heller. Varför, undrar ni. Dels för att avgiften för bostaden endast är något över 2 000 kr, som jag dessutom delar med min sambo. Det här gör att jag får en otroligt låg boendekostnad per månad, vilket ger en trygghet.

Varför jag ändå håller en relativt hög belåningsgrad är för att jag har möjlighet att investera mer i aktier, än om jag skulle vilja amortera med motsvarande belopp. Det här ger, historiskt sätt, en bättre avkastning gentemot bolåneräntan. För närvarande har jag aktier värda 500 000 kr, en halv miljon!, jag skulle aldrig ha uppnått detta kapital investerat i aktier om jag istället använt dessa likvider till att amortera på bostadslånet.

Är jag då rädd för att ha nuvarande belåningsgrad vid en eventuell nedgång på bostadsmarknaden? Jag får medge att det känns lite läskigt, värdet på min bostad kan komma att minskas till den nivån så att jag endast har lånet kvar. Det kan hända. Förhoppningsvis har jag och min sambo (som har kapital till bostad) sparat så pass mycket att vi då kan köpa ett större boende för en billigare peng. Vi kan dock inte förutspå framtiden så vad som händer får vi se.

 

Hur ser ni på belåningsgrad och eventuella framtida nedgångar på bostadsmarknaden? 

1 kommentarer

Dennis

10 Jul 2017 10:59

Nu har du inte så stort bostadslån att det spelar så stor roll men en ide med att värdera en bostad är att man kan förhandla om bättre = lägre räntekostnad. Det är t.ex. enkelt att prova mata in uppgifter hos SBAB och se vad de kan erbjuda för belåning. De gör då en gratis och automatisk värdering och kanske fortfarande erbjuder extra rabatt för att flytta lån.

Kommentera

Publiceras ej