Tankar om mina utdelningar

1kommentarer

Det är mycket som ska hinnas med. På jobbet. Privat. Fördelningen däremellan är förstås att fler timmar ägnas åt privata göromål. Tur är det. Hur skulle det annars se ut?

Nej, det skulle jag inte klara av. Vill jag då ha fler timmar till min fritid än vad jag har i dagsläget? Ja, det vill jag. Det är det här som är en av mina stora motivationsfaktorer hos mig. Vetskapen om att mina aktieinvesteringar innebär att jag kan gå ner i arbetstid i framtiden gör otroligt med mig. Det till och med spritter i min kropp när jag tänker på det. Är det likadant för er?

Det som jag är mest nöjd över vad gäller mina aktieinvesteringar är den utdelningstillväxt som jag har fått år för år. Både tillväxt vad gäller investeringar med likvida medel (vilket har medfört att utdelningar i kronor räknat blivit högre) men också de bolag som har utdelningstillväxt år för år.

År 2010 (mars) började jag investera i aktier men fick utdelningar först år 2011 (av Profilgruppen, Ratos och HM). Sakta men säkert har utdelningarna höjts år för år. Jag hade till en början aktierna i en aktiedepå men har årligen sålt av dessa från aktiedepån och köpt tillbaka till ett investerarsparkonto. Det här har medfört att skatten på utdelningarna har blivit lägre. För tillfället har jag Coca Cola och en del av Skanska-aktierna kvar i depån.

Närmast funderar jag på hur många av de Skanska-aktier som jag har kvar i aktiedepån som jag ska sälja och köpa tillbaka i ett investerarsparkonto. I och med att försäljningen (vinsten – de har avkastat en del genom åren) tas upp i nästa års deklaration är det en del faktorer som jag behöver ta hänsyn till. Återkommer till det i ett senare blogginlägg.

Här nedan ser ni min utdelningsutveckling sedan start (stapeln för 2017 är enbart prognostiserad). Jag lägger mest fokus på nettoutdelningen eftersom det är de likvider som jag kan nå. Alla utdelningar som jag har fått genom åren har återinvesterats i aktier, dock inte nödvändigtvis i det bolaget som har haft utdelningen.

Som ni också kan se i stapeldiagrammet har utdelningarna höjts väsentligt mer än vad de gjorde de första åren. En av anledningarna till det är att jag under de senaste åren har blivit mer inspirerad till att i framtiden leva på de passiva inkomsterna. Jag har även fokuserat mer på min sparkvot och att stor del av likviderna ska gå till aktieinvesteringar.

 

 
Utdelningar för år 2017
Det är flera faktorer som avgör vilken nivå nettoutdelningarna hamnar på när året är slut. Dels är det de utdelningsnivåer som bolagen väljer att ha från föregående år. Dels är det vilken sparkvot jag lyckas hålla under året. Något som är helt säkert för året är att utdelningarna kommer återinvesteras.

När jag räknar samman de utdelningsförslag som har kommit från bolagens styrelser och den uppskattning som jag har gjort med tanke på hur mycket likvider jag kan investera från min lön blir prognostiserad nettoutdelning mellan 18 500 kr och 19 500 kr. 

Inte illa!

Hur fri är jag?
Om jag återgår till hur jag inledde blogginlägget; jag vill ha mer tid som är fri – inte uppbokat åt arbete. Cirka 18 500 kr i passiva inkomster räcker för cirka 1,5 månaders utgifter. Då har jag räknat med att det går år 13 000 kr per månad, vilket jag tror är rimligt för mig idag.

Vid dessa nivåer är jag 11,9 % fri. Det är en bra utveckling då jag är blott 28 år.

Troligtvis kommer jag öka upp utgifterna något vilket gör att jag kommer få räkna upp målet om de passiva inkomsterna med tiden. Det är dock en rolig tanke att jämföra frihetsgrad redan nu.

1 kommentarer

TillVarjePris

29 Mar 2017 23:46

Vad inspirerande! Jag hejjar på dig! Jag började själv undersöka det med utdelningsportfölj nu de senaste veckorna och sneglar fortfarande på vissa aktier med utdelning. Köpt in mig på Dedicare och Castellum, som utdelningsaktier. Funderar på Axfood, Saltängen, Resurs (har dock redan två banker, Swedbank och Nordea) och Telia.

Du är min nya favorit bloggare! :)

Svar: Stort tack för det! Du är också inspirerande och har en bra blogg med många fina spartips. Kör utdelningsaktier!! Det är det bästa jag har köpt i min portfölj och det är alltid kul när det kommer likvider in på banken där jag ser att jag kan återinvestera mer och mer för varje år. Det betyder mycket för investerar-självförtroendet :) Lycka till i framtiden!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej