Klövern Preferensaktie till boendesparandet

0kommentarer

Som jag tidigare har skrivit så sparar jag månadsvis till nytt boende samtidigt som jag varje månad amorterar på nuvarande bostadslån.
 
Amorteringen av lånet är 1 400 kr per månad.
 
Sparandet är varierande, det beror på övriga utgifter. Däremot tycker jag det är viktigt att jag varje månad sparar någonting för att få investeringar kontinuerligt. Likviderna investeras i fonder och aktier. Historiskt har jag mestadels investerat i fonder för att för någon månad sedan också gå över till att köpa aktier i boendeportföljen.  Nuvarande bolag är: Hennes & Mauritz samt Klövern Preferensaktie.
 
Såhär ser boendesparandet ut för tillfället:
 
 
Totalt för boende är alltså 231 042 kr. Jag har tidigare varit inne på att min sambo ska ha lika mycket till nästa boende så hur mycket det finns sparat där avgör mer eller mindre hur mycket jag behöver. För tillfället tänker jag att jag ligger i nivå med det som planeras.

Jag har alltså även tagit in Klövern Pref i portföljen, varför då?
En av anledningarna är direktavkastningen som bolaget ger, för närvarande höga 6,8 procent. De delar ut likvider fyra gånger per år (januari, april, juli samt oktober). Jag gillar tanken på att få igång kassaflödet i en större utsträckning (fastän jag för tillfället endast äger 1 aktie i bolaget heheh). Med kassaflödet från utdelningarna kan jag sen köpa fler aktier eller fonder för att på så sätt få högre avkastning.
 
Med andra ord - jag planerar att köpa fler aktier i Klövern Pref.

Kommentera

Publiceras ej