År 2018

1kommentarer

År 2018 är förbi och jag vill sammanfatta årets händelser. Mycket har hänt, både privat och ekonomiskt.

  • Genomsnittlig sparkvot var 40 % av nettolön samt nettoutdelningar.
  • Nettoutdelningarna uppgick till 23 390 kr (en ökning med 21% från året innan).
  • Nettoförmögenheten ökade med 35 414 kr från årets ingång mot årets utgång.
  • Min värdefulla tid utanför arbetet har varit fin, dels har jag läst många böcker (ett av mina stora intressen) samt blivit gravid, gift mig och träffat min ursprungsfamilj vid ett flertal tillfällen.
  • Jag har köpt aktier för 63 565 kr under år 2018 (nyspar och återinvesteringar av utdelningar).

 

Varför har nettoförmögenheten inte ökat mer om sparkvoten varit 40%?
Det finns flera anledningar till att nettoförmögenheten vid årets slut var 744 880 kr jämfört med 709 466 kr vid början av år 2018. En anledning är den köksrenovering som jag och min sambo betalade för under året. Och dels har vi under året haft utgifter för läkemedel för att kunna bli gravida. En annan förklaring är börsnedgången på cirka 10 %.

 

Utdelningarna
Utdelningstillväxten i portföljen var 21% från året innan. Tillväxten beror på bolagens egen tillväxt i utdelningarna men också att jag har köpt fler aktier under året. Just utdelningar är det som jag främst fokuserar på (även fast jag har delmål om att uppnå en miljon i nettoförmögenhet).

Nettoutdelningarna uppgick till 23 390 kr för 2018, det vill säga 1 949 kr per månad. Hur kommer dessa se ut under 2019? Jag har ett excel-ark där jag uppdaterar eventuella utdelningar för året när bolagen redovisar sina bokslut (och därmed årets utdelning) samt när jag köper nya aktier. Eftersom det är nytt år raderar jag mina anteckningar om utdelningshöjningar (och sänkningar) och ser fram emot boksluten kommande period. Spännande att se hur utdelningarna förändras.

Jag har tidigare skrivit om att min sambo och jag väntar barn under år 2019. Föräldraledighet kommer främst påverka utdelningarna år 2020 och 2021 eftersom portföljen då mer eller mindre endast påverkas av bolagens utdelningshöjningar eller sänkningar. Jag kommer ha begränsad möjlighet till investeringar i nya aktier (mer än återinvesteringar av utdelningarna). Det kommer vara en stor omställning för mig, det måste jag erkänna, men jag tror någonstans att jag kommer se de utdelningar som kommer in till depån som något motiverande och att jag har förmågan att se det hela på lång sikt och att investeringsmöjligheterna kommer tillbaka.

 

Utdelningstillväxt

 

 Fråga gärna om ni har frågor eller om jag behöver förtydliga något i min ekonomi. God fortsättning!

 

 

1 kommentarer

kanjagblirik

04 Jan 2019 22:43

Bra jobbat även om det kanske inte syns som du själv skriver, men det är ganska trevligt med ett renoverat kök.

Lycka till framöver!
Lägger till ditt inlägg på http://www.kanjagblirik.se/2018/12/uppfoljning-2018-sammanstallning-fran-olika-ekonomibloggar/

Mvh

Kommentera

Publiceras ej