Balansräkning 31/7 - 2019

0kommentarer

Under månaden har nettoförmögenheten ökat från 864 820 kr till 979 902 kr (!) (Sååå nära miljonen). Det är en ökning med 115 082 kr. Den stora ökningen beror på att mina lägenhetsaffärer slutligen är avslutade. Som jag tidigare har skrivit har vi köpt en större lägenhet och den vi bodde i såldes med vinst (jag har räknat bort mäklararvode såklart samt vinstskatten). Kategorin "Bostadsrätt" är vad min andel i lägenheten är värd, då jag och min sambo numera är hälftenägare. Förra lägenheten ägde jag ensam men jag har valt att dela vinsten med min sambo eftersom vi flyttade dit samtidigt, vi har båda renoverat den och betalat renoveringarna. Ett helt rätt beslut enligt mig (även fast det skulle innebära att jag hade kunnat titulera mig miljonär redan nu om jag hade valt att ta hela vinsten själv).
 
Här nedan är nettoförmögenheten fördelad på de olika tillgångs - och skuldslagen:
 
 
Under juli har jag fått utdelningar från Klövern Preferensaktie samt Coca Cola, med ett sammanlagt belopp om 419 kr.
 
  • Marknadsvärdet på aktierna uppgår till 659 715 kr (en ökning med 9 776 kr från föregående nettoförmögenhet).
  • I familjen har vi fortfarande en lön att disponera tillsammans (nyblivna föräldrar under året). Efter sommaren kommer det ske förändringar då det istället blir föräldrapenning samt studiebidrag på grund av universitetsstudier. Jag är därför tveksam till att jag "lätt" kommer övergå miljonen men om aktierna och fonderna får ett ryck uppåt, så kanske. Lägg därtill att vi under kommande period ska renovera i lägenheten, med utgifter som sig bör.
 

Kommentera

Publiceras ej