Budget till min sambo

0kommentarer

Som nybliven sambo har jag fått mer inblick i min sambos ekonomi. Min sambo är student och försöker endast ta studiebidraget + lite av studielånen. Det är intressant hur hon tänker när hon tänker ekonomi. För hennes del har det aldrig varit tal om att upprätta en budget utan det är mer månad-för-månad-metoden. Alltså att hon hushåller med de pengarna som kommer in den månaden och om de pengarna inte räcker till så ringer hon sina föräldrar som lånar ut pengar. Det har alltså aldrig handlat om någon buffert heller.
 
Det här beteendet har jag försökt ändra på hos henne. Hon vet ungefär hur jag hushåller med mina pengar men såklart inte vilka summor det rör sig om. Ungefär på ett sådant sätt skulle jag vilja att hon också hushåller med sina pengar. Jag ser ju en framtid med henne och då vill jag inte se en ekonomisk dyster framtid.
 
Därför har min sambo och jag haft diskussioner om hennes ekonomi där vi har räknat ut framtida CSN-lån och framtida budgetar. Enligt henne behövdes pengar till hyra, mat och kläder. Men det finns ju så mycket mer.. Jag kan uppdatera er på hur det går!

Kommentera

Publiceras ej