Det orangea kuvertet..

0kommentarer

.. har landat i min brevlåda! 
 
Jag har väntat på kuvertet, det orangea - som bedömer min ekonomiska framtid. Jag har väntat på kuvertet - som gör att jag måste ta tag i pensionssparandet - på riktigt.
 
Pensionen är för mig ganska långt borta, om jag tar ut pension vid 65 års ålder så är det 40 år kvar för mig att arbeta. Eftersom det är så pass långt in i framtiden har jag ännu inte ägnat så mycket tid till att kika på det ingående. Men är det inte vid ung ålder som jag kan påverka så mycket av hur det i slutändan går? Jodå! 
 
Det orangea kuvertet sa mig att jag har 108 000 kr sparat. Jag har efter några års sommarjobb, extraarbete vid sidan av 5 års studerande och ett halvår heltidsarbete samlat in detta. Är det bra? Det vet jag inte men jag tror det. Eftersom jag har studerat flera år så är jag nöjd. Jag vet att denna summa kommer öka då jag år för år förhoppningsvis ska kunna arbeta. Även ett privat pensionssparande finns där jag investerar i aktier tills jag är 55+.
 
Det jag är missnöjd över är att jag inte tagit hand om de pengarna som finns i det orangea kuvertet. Jag har inte valt något särskilt så dessa pengar har tagit den "automatiska vägen".
 
Min ambition är att jag ska göra ett aktivt val för mina pensionspengar under mars månad. Under mars kommer det finnas tillfälle att gå på en pensionsträff på mitt jobb. Jag har anmält mig dit. Jag har en förhoppning om att jag kommer lära mig mycket och få den information som jag behöver för att kunna se en bra ekonomisk framtid med min pensionpengar.
 

Kommentera

Publiceras ej