45 % av nettolönen sparas eller amorteras

0kommentarer

När privatekonomer försöker ge råd för sparande brukar det framkomma att 10 % av nettolönen ska sparas direkt när lönen utbetalas. Jag tycker personligen att det är ett bra råd som alla ska försöka leva upp till, jag är dock medveten om att det inte är möjligt för alla hushåll att hålla denna nivå.
 
Efter att jag tog examen fortsatte jag att leva som jag hade gjort innan när jag var student med begränsad ekonomi, det vill säga jag gjorde inga speciella utsvävningar. Möjligen att jag köpte på mig fler kläder efter att jag fick mitt första jobb men det varade inte under en längre period och det var inga stora summor. Den här fortsatta processen med att ha låga utgifter gör mig och mitt sparande gott!
 
Här nedan visas de sparanden och amorteringar som jag gör direkt när lönen kommer in på mitt konto. Ibland kan det bli mer men dessa belopp är i alla fall en utgångspunkt. Jag får ut 19 800 kr i månaden så sparande på 9 000 kr utgör ett sparande och amortering med cirka 45 % av nettolönen. (9 000 kr / 19 800 kr).
 
Utöver dessa så konsumtionsparar jag men det räknar jag inte med här :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej